Op 2 februari heeft het projectmanagement (Eric Voigt en Rolf van der Mark)  Leiden en Amsterdam bezocht. In beide plaatsen is een lokale werkgroep bezig met de voorbereiding en zijn de plannen al vergevorderd!

In Leiden zijn ligplaatsen in de stad EN op de Kager Plassen. In de stad is er voor de ‘liggers’ plek en een programma; op de Kager Plassen worden voor de ‘vaarders’ (zeilschepen  EN motorschepen) avontuurlijke tochten georganiseerd. Wellicht een ‘Kleintje Strontrace’! Gezien het aantal deelnemers (stand nu: 65) zal het wellicht nodig zijn dat een deel van de schepen meteen de Kager Plassen opzoekt maar dat laten we graag over aan het lokale organisatiecomité. Voor het laden ‘oude producten’ valt Leiden in de prijzen met stukgoed. Voor de hand ligt dat te doen a/b van de Terra Nova (thuishaven: Leiden). En voor de ‘nieuwe streekproducten’ denkt Leiden aan haring met wittebrood maar dat moet dan wel vers blijven t/m Hasselt……Bij ambachten dacht het organiserend comité meteen aan bier brouwen en er was wel een kleine teleurstelling dat het hier om SCHEEPSambachten gaat. Alhoewel: bier en schepen gaan ook heel goed samen….Leiden ontvangt de schepen graag en heeft uiteraard als stad ook al veel te bieden voor de deelnemers!

In Amsterdam wordt de vloot ontvangen in de kom bij het Scheepvaartmuseum en de Museumhaven. De doorvaart door Amsterdam wordt een Sail-In op zich. Gezien het aantal verwachte deelnemers (nu: 69) zal gekozen worden voor twee verschillende routes om bij de Museumhaven te komen. ALS de koninklijke erepenning wordt toegekend aan de LVBHB zou het heel leuk zijn als het voormalig koninklijk ‘jacht’ de Piet Hein meevaart. Amsterdam zal zeker het ‘smeden’ als scheepsambacht demonstreren en er wordt als klap op de vuurpijl een gezamenlijke maaltijd bereid en aangeboden voor een ‘vriendenprijsje’ ; te verorberen op de kade van de museumhaven! Gezien de nu al grote belangstelling voor Amsterdam en het feit dat de kaderuimte beperkt is tot maximaal 70 schepen zal mogelijk binnenkort de inschrijving alleen  nog mogelijk worden voor de reservelijst….Voor ons geldt: hoe meer schepen des te liever maar we moeten wel ons schikken naar de mogelijkheden in de etappeplaatsen. Een luxeprobleem!!