keuringDe CvO keuring blijkt meer voeten in de aarde te hebben dan gedacht.
Eerder is uitgebreid geschreven over het CvO voor historische schepen (zie hier het overzichtsartikel).
In principe moet daarbij uitgegaan worden van een lijst met 10 punten waarbij het gaat om ‘klaarblijkelijk gevaar’. Uiteraard moet het schip technisch in orde en veilig zijn. Een schip dat al 100 jaar vaart kan niet van de een op de andere dag door een regelwijziging uit de vaart worden genomen of voor torenhoge kosten moeten worden aangepast is de gedachte daar achter. Dat er verschillen in opvattingen zijn over de keuring is duidelijk gebleken in de praktijk.

Keuring

Keuringen kunnen door diverse instanties gedaan worden. Dat kan een verzekeringsmaatschappij zijn of een apart keuringsbureau of een zelfstandige keurmeester. Voor het CvO wordt ook een vlakkeuring gevraagd, dezelfde die verzekeringsmaatschappijen vereisen. Twijfel bestaat of dit verplicht is volgens de regelgeving of dat dit puur een verzekeringskwestie is. Laat beide tegelijk doen en de discussie is van de mat.
Je zou denken dat het niet uitmaakt wie welke keuring doet omdat de keuringsinstanties allemaal gecertificeerd zijn. Niets is minder waar. Het blijkt nu dat de verschillende partijen elkaars keuringen niet erkennen. Dus laat je het vlak keuren door de ene partij en wil je een CvO keuring van een andere partij dan ben je in de aap gelogeerd.

Gedwongen winkelnering

Het bestuur heeft EOC, Register Holland en de NBKB (Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart) gevraagd of zij elkaars keuringen erkennen. Alle drie schrijven ze dat in principe niet te doen. Er is hier dus sprake van gedwongen winkelnering. Wil je een CvO aanvragen via Register Holland en heeft de EOC net je vlak gekeurd voor de verzekering, dan moet je nog een keer betalen voor een vlakkeuring door Register Holland. Register Holland en EOC zeggen wel de keuringen onder toezicht van de NBKB te erkennen. Het is dus een ingewikkeld verhaal en eigenlijk is de enige makkelijke en ‘goedkope’ oplossing beide keuringen door de zelfde partij te laten doen.
Het bestuur wil dit voorleggen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De brief van het bestuur en de antwoorden van Register Holland, NBKB en EOC zijn hier te downloaden (112 kb).

Ervaringen

Graag lezen we ervaringen van onze leden. Naast deze gedwongen winkelnering zijn we ook benieuwd hoe de keuring van historische bedrijfsvaartuigen nu verloopt. Wordt er rekening gehouden met de historiciteit van het schip, wordt er gekeurd naar ‘klaarblijkelijk gevaar’, nemen de keurmeesters de 10 punten in acht, worden er redelijke eisen gesteld of geldt hier de willekeur. Mail de webredactie met je ervaringen.

CvO verlenging

Voor een aantal vroege vogels is nu de tijd is aangebroken voor een verlenging (na 7 jaar moet je weer aan de bak) dus gekeurd in 2009/2010 dan ben je in de komende tijd weer aan de beurt voor een herkeuring. En ook nog voor een hogere prijs! Ook in die ervaringen zijn we geïnteresseerd. In principe zou je zonder problemen weer het CvO moeten krijgen mits je natuurlijk niets aan je schip hebt veranderd. Maar is dat ook zo? Mail de webredactie met je ervaringen.