Vragen, vragen, vragen. Wat moet er nou met mijn schip gebeuren om het CBB (CvO) te krijgen?
Op de LVBHB website staat veel info. Maar toch hikken verschillende schippers tegen de eisen aan. Niet nodig! Er is nog tijd, maar pak het wel aan.
Een groot aantal schepen heeft het certificaat al, een aantal is al voor de herhaling geweest. Van die ervaring kunnen we natuurlijk gebruik maken.
Het bestuur wil ervaren rotten koppelen aan schippers met certificaat-vrees. Zo wordt er een ‘buddy’ netwerk gemaakt.
Ben je dus nog niet gecertificeerd en wil je een vraagbaak? Mail je naam, adres en telefoonnummer naar cvo@lvbhb.nl met de vermelding: NOG NIET
Ben je gecertificeerd en wil je een collega-schipper wel helpen (per mail, telefoon of in persoon)? Mail je gegevens naar cvo@lvbhb.nl met de vermelding: GECERTIFICEERD.
Bekijk wie helpen kan HIER.

Nog even de feiten:
  • Tot en met 30 december 2018 geldt de overgangsregeling van de nieuwe binnenvaartwet.
  • Schepen langer dan 20 meter (of met een omschreven blok van het onderwaterschip groter dan 100 m3) moeten gecertificeerd zijn.
  • Gedurende de overgangstermijn worden pleziervaartuigen gekeurd op basis van ‘klaarblijkelijk gevaar’.
  • Als de overgangstermijn is afgelopen moeten deze schepen (als ze nog niet gecertificeerd zijn) aan de nieuwbouweisen voldoen.
  • Geen certificaat na 30/12/2018 betekent niet varen! Dat betekent ook: moeilijker verkoopbaar, waardevermindering en duur slepen voor een werfbeurt.
  • Pas op: sommige ligplaatsvergunningen gelden alleen voor een varend woonschip.