(Foto’s: Trudy Boom en Simon J. de Waard. Klik op een thumbnail voor een grotere foto. Klik op de grote foto om weer terug te gaan naar het verslag.)

130 leden in de filmzaal van de Bataviawerf (foto:Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen)

Opening

De vergadering vindt plaats op de Bataviawerf, een mooie en centraal gelegen locatie, waar zo’n 130 leden present zijn. Eerst even bijpraten met elkaar onder het genot van koffie en een smakelijke VOC koek. De verenigingsstand heeft niet veel ruimte, maar doet toch meteen goede zaken. Dan opent Rolf de vergadering in de filmzaal van de werf, waar alle stoelen bezet zijn. Beamer en microfoon werken prima, dus iedereen kan alles goed volgen.

 

Jaarrekening

Na het vaststellen van de notulen van vorig jaar volgt het bespreken van de jaarrekening. Niek den Hartog doet verslag van de kascontrole, die hij samen met Jan Schokker heeft uitgevoerd. Hun bevindingen zijn dat de financiën goed zijn beheerd en hij adviseert de vergadering het bestuur decharge te verlenen voor het gevoerde beleid. Speciale aandacht vraagt hij voor de Terra Nova en pleit ervoor in de nieuwe overeenkomst een duidelijke grens aan te geven voor de verplichtingen van de vereniging aan de stichting Terra Nova. De kascontrolecommissie voor volgend jaar bestaat uit Jan Schokker en Cor Winde.

Werkgroepen

Dan komen de jaarverslagen van de werkgroepen aan de orde. Peter Jansen, afwezig, heeft een aantal punten op schrift gesteld en deze worden door Rolf voorgelezen en van antwoord voorzien. Een van de vragen betreft het feit dat het onderscheid tussen de nieuwe werkgroepen Scheepshistorisch Onderzoek (SHO) en Historische Scheepsbouw niet duidelijk is. Rolf licht toe: SHO is geen werkgroep maar een projectgroep, een denktank, terwijl Historische Scheepsbouw daadwerkelijk onderzoekt en documenteert (Joram Lehmann zal deze middag een pilot onderzoek presenteren). Jos Settels reageert: jammer dat er in de Jaarstukken geen duidelijke visie van het bestuur wordt gegeven op deze nieuwe werkgroep. Er zijn nog veel dingen nog niet voldoende uitgewerkt, geeft Rolf toe. De leden van alle werkgroepen worden bedankt voor hun inzet. Voorzitter Rolf van der Mark (Foto: Simon de Waard) (Klik op de foto om te verkleinen)

Bestuur, huisstijl

Verslag penningmeester (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen) Volgend agendapunt is de samenstelling van het bestuur. Auke Boom is herkiesbaar voor een tweede termijn als bestuurslid en wordt herkozen. Auke wil echter heel graag zijn taak als penningmeester aan iemand anders overdragen. Het gaat hem niet om het administratieve werk, dat wil hij nog wel blijven doen, maar een nieuwe penningmeester die mede het beleid gaat uitzetten is dringend gewenst. Daarnaast wordt er nog een extra bestuurslid gevraagd om het team weer op sterkte te brengen. Wie wil daarover nadenken?
De Projectgroep Huisstijl heeft de ontwikkeling van een nieuw logo voor de vereniging in gang gezet. Guido Ganzeman doet verslag. Op het scherm worden diverse ontwerpen getoond, die door leden zijn gemaakt. Een nieuwe huisstijl is gewenst om website, Bulletalie en Bokkepoot meer één gezicht te geven. Een en ander is nog volop in ontwikkeling en men hoopt op de zomervergadering resultaten te kunnen tonen.

DOP

Pauze: een onderonsje tussen Eric Gerding (Ledenadministratie) en Frits de Vries (o.a. FONV en Schuttevaer) (Foto: Simon de Waard) (Klik op de foto om te verkleinen) Na de pauze gaat de vergadering verder met de voortgang van het Driejarig Operationeel Plan. In de Jaarstukken vinden we een nieuwe indeling daarvan in zeven hoofdstukken. Jos Settels geeft als tip om voortaan de begroting ook te sorteren op deze zeven aandachtsterreinen. Peter Banda vraagt wat de uitslag is van de inventarisatie die op de Werkgroependag is gehouden. Rolf zoekt het op. De drie voornaamste prioriteiten zijn: jongerenbeleid (kennisoverdracht), externe communicatie en het documenteren van schepen. Wie de volledige lijst wil inzien, kan deze opvragen bij Rolf. Han Visser meldt dat er overleg is opgestart tussen een aantal jongeren en het bestuur. Daarnaast vraagt hij aandacht voor historisch belangrijke spullen die her en der bewaard worden. Een centraal depot hiervoor zou zeer gewenst zijn. Waar kunnen mensen met ideeën hierover naartoe? Melden bij het bestuur, antwoordt Rolf.

Terra Nova

Vervolgens komt een belangrijk agendapunt aan de orde: de toekomst van de Terra Nova. Het bestuur stelt voor onderhandelingen te beginnen met de Stichting Terra Nova om tot een nieuwe overeenkomst te komen over het gebruik van de TN voor vijf jaar ingaande 2014 (de afloop van het huidige contract). Alvorens tot stemming over te gaan, geven vele leden hun visie. Niek den Hartog voert aan dat een kwart van onze contributie naar de Terra Nova gaat en vindt dat een erg zware belasting. Tevens vindt hij in het oude contract de verplichtingen van de vereniging te weinig afgebakend. Ronnie Jongert pleit voor behoud van de Terra Nova en wil zich inzetten om de exploitatie beter te maken. Hij noemt vele mogelijkheden, zoals een folder maken, opzetten Terra Nova website, het schip als podium voor culturele activiteiten, donateursbeleid en fondsen werven. Joram Lehmann vindt de Terra Nova heel geschikt om wet- en regelgeving uit te proberen. Nico Persoon meldt dat hij wel veel ideeën hoort, maar weinig concrete plannen. Klaas Persoon heeft al in een eerder stadium tips over fondsenwerving gegeven, waar niet veel mee is gedaan. Jos Settels memoreert: er zijn zoveel bijzondere historische casco’s, waarom specifiek de Terra Nova zoveel bevoordelen? Han Visser noemt het feit dat de Terra Nova gebruikt wordt om onze vereniging te profileren. Daarnaast pleit hij ervoor struikelblokken te inventariseren, want hij weet inmiddels waar men zoal tegenaan kan lopen. Dorine Bruijn vraagt zich af wat er gebeurt als de leden nee zeggen tegen de overeenkomst, kan de Terra Nova dan niet meer bij evenementen worden ingezet? Na dit wikken en wegen volgt de stemming. Eerst met handopsteken, maar dit blijkt te onoverzichtelijk. De uitslag van de schriftelijke stemming volgt even later: tweederde van de aanwezige leden heeft voor de nieuwe overeenkomst gestemd. Terra Nova: Spanning bij Jan Lock (Foto: Simon de Waard) (Klik op de foto om te verkleinen)

Begroting, Boudewijn de Haas Lid van verdienste

Gaan ze kussen? Boudewijn de Haas en Rolf van der Mark (Foto: Simon de Waard) (Klik op de foto om te verkleinen) Bij de behandeling van de begroting voor 2013 meldt de penningmeester dat het nog steeds lukt een sluitende begroting te presenteren op basis van de binnenkomende gelden en daarmee veel te kunnen doen. Een contributieverhoging is in de huidige situatie dan ook niet nodig. Dat de vereniging kan sparen is mede te danken aan het feit dat de werkgroepen heel zuinig met hun budget omgaan. Jos Settels pleit ervoor dat de vereniging een groter percentage investeert in behoud.
Bij het nieuws uit de werkgroepen meldt Johan Sloots de winteractiviteit van Regio zuid op 23 maart: er kunnen nog deelnemers bij. Dan komt Rolf met een verrassing. Het bestuur heeft besloten iemand de titel Lid van Verdienste toe te kennen. Iemand die graag op de achtergrond blijft maar zich jarenlang verdienstelijk heeft gemaakt, onder andere in het bestuur. Bart Vermeer vindt dat de naam genoemd mag worden, want hij was er altijd: de voorzitter van de inmiddels opgeheven werkgroep Tuigerij & Documentatie, Boudewijn de Haas. Bij het opspelden van het kleinood door Rolf krijgt hij een welgemeend applaus, proficiat Boudewijn!

Reünie 2013

Nicolien Schwippert introduceert bij het agendapunt reünies Jaap Littooij, die vervolgens een mooie presentatie geeft over wat we in Zeeland kunnen verwachten. Behalve het reünieprogramma in Middelburg en Vlissingen is er nog veel meer te beleven in deze waterprovincie. Jaap krijgt een enthousiast applaus, en de vraag: hoeveel schepen kunnen er meedoen? Zo’n 125 tot 135 zijn er welkom. In het jubileumjaar 2014 wordt de reünie in Den Helder gehouden en voor 2015 hebben zich gemeld: Vreeswijk/Nieuwegein, Rotterdam, Almelo en Stadskanaal (waarbij aangetekend dat deze laatste voor grote schepen slecht bereikbaar is). Presentatie reunie Zeeland (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen)

 

Huishoudelijk reglement

De Verenigingsstand (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen) Vervolgens komt het nieuwe Huishoudelijk Reglement aan bod, met dank aan Peter Jansen, Govert van Wesel, Simon J.  de Waard en Eric Gerding voor hun input. Het is nu goed afgestemd op onze vereniging en wordt dan ook aangenomen. In de rondvraag vraagt Suzanna Markusse uitleg over de zin dat meerderjarige kinderen aan de vergadering mogen deelnemen. Zijn minderjarige kinderen dan niet welkom? Jawel, stelt Rolf gerust, ze mogen erbij zijn maar niet deelnemen aan de vergadering.

Rondvraag

Uiteraard komt bij de rondvraag nog heel wat aan de orde. Zoals het einde van de rode gasolie. Theo Hoogmoed stelt dat de overgangsregeling veel te kort is, waarop Oluf van Oosterom uitlegt dat de overheid begrip heeft voor de situatie. Een oplossing is: voor 1 juli aan de locale overheid melden wat je nog in de tank hebt. IJsbrand Heinis maakt zich zorgen over het feit dat er nog jaren sporen van de kleurstof in de tank aanwezig zijn. Geert Sterk deelt hem mee dat tot 2% rood in de gasolie geaccepteerd wordt. Bouke Veldman ( Landelijk Woonboot Overleg) meldt dat de btw voor het verbouwen of restaureren van een schip nu ook verlaagd is naar 6%. Han Visser is bezig met een project over zijschroeven en vraagt wie informatie heeft dit naar hem te sturen (Burg. Van Royensingel 33, 8011 CT Zwolle). Oluf van Oosterom vertelt dat de Beurs Klassieke Schepen in Enkhuizen dit jaar niet meer wordt gehouden. Thedo Fruihof stopt met de organisatie en heeft geen opvolger gevonden. De beurs gaat weer terug naar de RAI en wordt opgenomen in de Hiswa voorjaar 2014. Ton Krom maakt zich met Erick Takes sterk om de oude schipperskunst te behouden. Hun boek ‘Puntje zeil’ is klaar en zal uitgegeven worden. Suzanna Markusse vestigt de aandacht op de Tjalkendag die 13 april wordt gehouden. Zo passeert er nog het een en ander, maar de lunch wacht! Dus wordt het tijd de vergadering te sluiten.

Middagprogramma

’s Middags is het druk op de Bataviawerf. Meerdere groepen van zo’n twintig personen bezoeken onder leiding van deskundige vrijwilligers de bouwplaats van De Zeven Provinciën, smederij, zeilmakerij, houtwerkplaats en natuurlijk als klapstuk de Batavia! De verhalen vinden gretig onthaal en sommige deelnemers weten er nog wel wat aan toe te voegen. Wanneer iedereen weer terug is in de filmzaal volgt daar een boeiende presentatie van Joram Lehmann over de historische details van de paviljoenkraak Emma. Dan is het tijd voor de borrel, nog even napraten en een stamppotje voordat de laatste deelnemers het pand verlaten.

Op weg naar de Batavia (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen) Spiegel van de Batavia (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen) Luisteren naar de gids (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen)
Historisch tableau (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen) Op het Achterdek (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen) Uithangbord (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen)
Piraat (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen) In de zeilmakerij (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen) Gedecoreerd wulf (Foto: Trudy Boom) (Klik op de foto om te verkleinen)

Creative Commons-Licentie
De foto’s van Simon J.  de Waard zijn gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-GelijkDelen 3.0 Nederland licentie

Creative Commons-Licentie
De foto’s van Trudy Boom zijn gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Unported licentie