bestuur feb 2016Het bestuur van de LVBHB vergadert maandelijks op de laatste woensdag van de maand. Hierbij de belangrijkste onderwerpen van de afgelopen vergadering.
Binnenkort worden er 50 Banners op de post gedaan zodat iedereen die bij de Erfgoed Manifestatie in Vreeswijk (we spreken niet meer van Reünie) aanwezig is er eentje op zijn schip kan tonen. Er is men man en macht gewerkt om dit voor elkaar te krijgen, een compliment is op zijn plaats.
Zowel DelfSail als Vreeswijk hebben de volle aandacht van het bestuur, immers er dient veel geregeld te worden willen deze evenementen vlekkeloos verlopen. Denk alleen al aan de vele vergunningen en het organiseren van de aanbrengtocht. Het programma voor Vreeswijk is zo goed als rond en het kan niet missen of u gaat er wat van merken, immers er zijn voldoende gelden binnen om van de publiciteit een succes te maken. Bij beide evenementen doen ongeveer 170 schepen mee.
In Vreeswijk vindt de Algemene Ledenvergadering plaats. Locatie ’t Veerhuis. Het voorstel om de manier van contributie heffing te wijzigen zal aan bod komen binnen het onderwerp Huishoudelijk Reglement, evenals informatie van de Schouwcommissie over de wijzigingen voor het Varend Monument. Hasselt zal ook een voorproefje tonen wat ons te wachten staat in 2017. Daarnaast is er aandacht voor de Aanmoedigingsprijs en de Henk Bos prijs. Voor meer informatie zie binnenkort op de website.
Het bestuur heeft besloten om geen externe uitgaven (zoals het boekje Heen en Weer over het Amsterdamse IJveer) voor te financieren of een lening te verstrekken vanwege de financiële risico’s die daarmee verbonden zijn. Wel zullen wij leuke uitgaven promoten via de website en andere kanalen en als het mogelijk is ook verkopen via onze eigen stand.
Gaat de Terra Nova over op GTL? Het bestuur is daar wel voor maar verbindt daar enige condities aan. Er zal een gedegen emissiemeting moeten worden uitgevoerd om informatie te krijgen in hoeverre de uitstoot verandert ten opzichte van gewone diesel. Het is bekend dat GTL als brandstof minder roet en fijnstof uitstoot, maar dat het geen CO2 reductie oplevert. Een emissiemeting door een derde partij zal uitkomst kunnen bieden. Vidol (Shell) heeft aangegeven die kosten voor zijn rekening te willen nemen. De meerkosten voor het gebruik van GTL worden door de vereniging vergoed. Men verwacht niet dat er andere onkosten (zoals de vervanging van de brandstofpomp) aan de orde zijn.
De komende bestuursvergadering vindt plaats op woensdag 20 juli. In verband met DelfSail vervalt de vergadering in juni.
Rob Slangen, notulist van het bestuur