Het Automatisch Identificatie Systeem (AIS) wordt verplicht op alle schepen langer dan 20 meter, dus ook pleziervaartuigen. Het systeem maakt een veilige en efficiënte verkeersafwikkeling op de Noordzee mogelijk. Slecht zichtbare zeezeilers worden ermee ‘gezien’ en in noodgevallen opgespoord. Toepassing op de binnenwateren moet het mogelijk maken op de steeds drukker wordende rivieren ‘te zien en te worden gezien’.
Doordat op het schermpje de namen, posities en bewegingen van schepen in de buurt zichtbaar zijn, is het makkelijker anticiperen en communiceren. Het systeem verlicht op drukke punten de taak van de verkeersleiding doordat schepen elkaars manoeuvres kunnen ‘zien’. Voor zowel de beroepsvaart als de recreatievaart langer dan 20 meter wordt AIS verplicht.
AIS is er in twee uitvoeringen: de A- en de B-klasse. Klasse B is de ‘uitgeklede variant’ van A, maar pleziervaartuigen langer dan 20 meter moeten de A klasse hebben. Bij het A-apparaat moet de aparte AIS-antenne minimaal 10 meter van de marifoonantenne verwijderd zijn om storingen te voorkomen.
Voor de AIS kan tot 31 december 2012 subsidie aangevraagd worden (€ 2100, kostendekkend voor aanschaf, installatie en keuring). De transponder (zender + ontvanger) zelf bestaat er in kleine afmetingen, dus inbouw hoeft geen probleem te zijn. De subsidiepot is volgens Rijkswaterstaat groot genoeg voor 7000 apparaten.
Niet alleen schepen van privé eigenaren, maar ook schepen van 20 meter of langer, die eigendom zijn van een stichting of een vereniging komen in aanmerking voor de AIS subsidie. Zelfs schepen die niet de vlag van een EU lidstaat voeren vallen onder de subsidieregeling. Voorwaarde is uiteraard, dat zij voldoen aan de voorwaarden, die gesteld zijn in de subsidieregeling.
Op de website van de NPVW zijn de presentaties te vinden van het AIS symposium van 4 september. Informatie over de subsidieregeling vindt u hier.
(zie ook Bokkepoot 195 en Info20M nr 55)