Afb. Rode Diesel verboden

Update april 2013: De periode waarin u rode diesel in uw tank mag hebben is verlengd tot en met 31 december 2013.

Zoals wij eerder al berichtten is bij het “Kunduz-akkoord” in het voorjaar van 2012 de ontheffingsregeling voor rode diesel voor  Varende Monumenten vervallen. Inmiddels is daar meer duidelijkheid over.

Kortweg komt het er op neer dat u vanaf 1 januari 2014 geen rode diesel meer in uw tanks mag hebben. Vanaf 1 januari 2013 mag u geen rode diesel meer tanken. En als u tanks heeft van meer dan 5.000 liter inhoud, én daar zit op 1 januari 2013 nog meer dan 1.380 liter in, dan moet u vóór 8 januari 2013 aangifte doen. Zorg ervoor dat u op 1 januari onder de contaminatiegrens zit: minder dan 0,2 gram rode kleurstof per 1.000 liter brandstof.

Er werd in de politiek al enige tijd discussie gevoerd over het afschaffen van laagbelaste gasolie (de officiële aanduiding voor rode diesel). Dat werd en wordt verpakt in milieu-overwegingen, maar in de grond is het een ordinaire bezuinigingsmaatregel. In het akkoord dat 5 partijen in het voorjaar van 2012 sloten stond op bladzij 13 te lezen:

Het huidige tariefverschil tussen rode diesel en “gewone” diesel (groot ongeveer 17 cent per liter) wordt met ingang van 1 januari 2013 weggenomen door de accijns van rode diesel op het niveau van de “gewone” diesel te brengen.

Daarna was het, mede door de kabinetscrisis van de zomer van 2012, wachten op een nadere uitwerking. Inmiddels probeerden diverse partijen, waaronder de LVBHB, de afschaffing van de rode diesel te beïnvloeden. Voor ons is dat (tot nu toe) mislukt.

In november 2012 kwam er meer duidelijkheid. Op 11 november liet de Belastingdienst maar liefst 2 brochures over dit onderwerp veschijnen: Rode Diesel verdwijnt vanaf 1 januari 2013 en Informatieblad met veelgestelde vragen. We citeren om te beginnen uit de eerste brochure:

De rode diesel blijft alleen bestaan voor de vrijstelling van accijns voor andere schepen dan pleziervaartuigen. Er is een overgangsregeling. Hebt u nog rode diesel in voorraad? Dan moet het verschil tussen het lage accijnstarief en het hoge accijnstarief worden bijbetaald. Maar er zijn uitzonderingen.

Hebt u op 1 januari 2013 om 0:00 uur rode diesel in voorraad in uw opslagplaats(en) in Nederland? Dan moet u uiterlijk dinsdag 8 januari 2013 aangeven hoeveel rode diesel dat is.

U moet uiterlijk dinsdag 8 januari 2013 aangeven hoeveel rode diesel (laagbelaste halfzware olie en gasolie) u op 1 januari 2013, 0:00 uur in voorraad hebt in uw opslagplaats in Nederland.
Over die hoeveelheid moet u het accijnsverschil betalen. Het verschil is € 181,42 per 1.000 liter halfzware olie en/of gasolie.

Moet u altijd bijbetalen?

Nee, u hoeft alleen accijns bij te betalen als het bij te betalen bedrag hoger is dan € 250. Dit betekent dat u aangifte moet doen als u op 1 januari 2013 een voorraad rode diesel hebt van meer dan 1380 liter.

Moet iedereen bijbetalen?

Nee, eindverbruikers [dat zijn wij, JS] hoeven alleen bij te betalen als:

    • eindverbruikers één of meer opslagtanks hebben met rode diesel (halfzware olie of gasolie) waarin in totaal meer dan 5000 liter olie kan, en

 

  • er op 1 januari 2013 nog meer dan 1380 liter brandstof in zit.

Tot zover de eerste brochure. Kort en goed: heeft u een of meer tanks, of bunkers, of wat dan ook, waarin in totaal meer dan 5.000 liter rode diesel zou kunnen zitten, en zit er daadwerkelijk 1.380 liter of meer in, dan moet u aangifte doen en accijns betalen.

Veel lezers weten dat eigenaren van Varende Monumenten vroeger in principe ook niet met rode diesel mochten varen, onze schepen werden gedoogd. Dat is nu expliciet afgelopen. Kijk maar in de tweede brochure, de veelgestelde vragen.

Vraag 17 op bladzij 2 gaat over ons:

Varende monumenten mogen nu nog rode diesel tanken. Wat gaat hiermee gebeuren?

Met ingang van 1 januari 2013 mag rode diesel uitsluitend worden gebruikt als brandstof voor de aandrijving van schepen, niet zijnde pleziervaartuigen. Dit gebruik is en blijft vrijgesteld van accijns (bunkervrijstelling). Deze vrijstelling geldt niet voor varende monumenten. Voor deze schepen is in het verleden goedgekeurd dat zij laagbelaste gasolie (rode diesel) kunnen innemen, waarvan de accijns (het lage tarief ) is voldaan. Het tariefonderscheid tussen hoogbelaste en laagbelaste halfzware olie en gasolie vervalt per 1 januari 2013. U moet voor varende monumenten per 1 januari 2013 dus blanke diesel tanken. Rode diesel die al aanwezig is in de brandstoftank mag nog tot 1 juli 2013 worden gebruikt.

 

Lijkt ons duidelijk. En hoe zit het met verwarming en onze generatoren? Daar gaan vraag 6 op bladzij 1 en vraag 7 op bladzij 2 over:

Moet u in aggregaten voor het opwekken van elektriciteit ook blanke diesel gaan gebruiken?

Ja. Het gebruik van rode diesel is alleen nog toegestaan voor gebruik als brandstof voor schepen, andere dan pleziervaartuigen.

Mogen pleziervaartuigen na 1 januari 2013 voor verwarming en koken nog rode diesel gebruiken, als zij hiervoor een aparte tank hebben?

Nee.

Nou, dat is in ieder geval een duidelijk antwoord.

Die rode kleurstof gaat niet zo maar weg. U bunkert na 1 januari 2013 braaf blanke gasolie, maar dat vermengt met de resten rode olie die nog in uw tanks zitten. Kunt u daarvoor na 1 juli bekeurd worden?

Volgend de letter van de wet wel. De veelgestelde vragen geven daarover geen uitsluitsel, maar er staat bij vraag 4 op bladzij 1 het volgende over landbouwvoertuigen:

Gewone blanke dieselolie moet in principe vrij zijn van herkenningsmiddelen (Solvent Yellow 124 en rode kleurstof). Omdat in de praktijk verontreinigingen voorkomen omdat er resten in leidingen e.d. achterblijven, hanteert de Douane een zogenoemde contaminatiegrens. Als uit een monsteronderzoek blijkt dat het gehalte aan Solvent Yellow 124 – in het spraakgebruik ook wel “Euromarker” genoemd – in de gasolie en halfzware olie 0,2 gram of minder per 1.000 liter bedraagt (de contaminatiegrens) en er verder geen bestanddelen van rode kleurstof in het monster van gasolie worden aangetroffen, kan de gasolie of halfzware olie worden aangemerkt als gasolie of halfzware olie die niet van herkenningsmiddelen is voorzien. Deze contaminatiegrens is ook van toepassing voor de gasolie die in een opslagtank zit waarin eerder rode gasolie zat.

Zorg er dus in ieder geval voor dat u onder die contaminatiegrens zit … maar dan nog wordt er niets vermeld over varende monumenten, dus niets is zeker.

Er is een vanouds bekende achterdeur: rode diesel bunkeren in België en daar in Nederland mee varen. Ook in het verleden deed de douane daar verdraaid lastig over. In de veelgestelde vragen laten ze niet het achterste van hun tong zien:

 

Mag een pleziervaartuig in België rode gasolie tanken voor de verwarming?

Deze vraag kunt u aan de Belgische Douane stellen. Bij controle door ons moet u aantonen dat u deze rode olie in België hebt getankt.

 

Samenvatting

We eindigen zoals we begonnen zijn:

U mag vanaf 1 januari 2014 geen rode diesel meer in uw tanks hebben. Vanaf 1 januari 2013 mag u geen rode diesel meer tanken. En als u tanks heeft van meer dan 5.000 liter inhoud, én daar zit op 1 januari 2013 nog meer dan 1.380 liter in, dan moet u vóór 8 januari 2013 aangifte doen. U mag ook geen rode diesel meer gebruiken voor uw generator of uw verwarming. Zorg ervoor dat u op 1 januari 2014 onder de contaminatiegrens zit: minder dan 0,2 gram rode kleurstof per 1.000 liter brandstof.

En wat u doet u tussen 1 januari en 1 januari? Juist, uw bunkers leegvaren. Heeft u in ieder geval een leuk seizoen …

Met dank aan onze leden Simon de Waard van de Werkgroep wet- en regelgeving van de FONV en aan Eva de Jong van de Bokkepoot redactie. Zie ook de Forumpagina’s over (de geschiedenis van) rode diesel. U kunt geen rechten ontlenen aan dit artikel. De webredactie heeft de regeling naar eer en geweten samengevat, maar noch de webredactie, noch de LVBHB kunnen aansprakelijk worden gesteld bij eventuele onjuistheden. U bent zèlf verantwoordelijk!

Update januari 2013: De brief met veelgestelde vragen is uitgebreid. Vanaf 6 januari verwijzen de links naar de veelgestelde vragen in ons artikel naar de nieuwe nieuwsbrief.
Update april/mei 2013: De brief met veelgestelde vragen is wederom uitgebreid. Vanaf 4 meii verwijzen de links naar de veelgestelde vragen in ons artikel naar de nieuwe nieuwsbrief.