door Trudy Boom

Op 28 november is de jaarlijkse werkgroependag gehouden in de fraai gerestaureerde Kuiperij in Maassluis, vlakbij de haven van dit oude vissersdorp en voormalige thuishaven van sleep- en bergingsbedrijf Smit-Tak. Behalve de werkgroepen zijn ook nieuwe leden uitgenodigd om kennis te maken met de vereniging. Deze dag geeft een goed overzicht van allerlei activiteiten binnen de LVBHB. Om 10.00 uur staat de koffie klaar en daarna komen één voor één de werkgroepen aan bod om verslag te doen van hun wedervaren in het afgelopen jaar.

Als eerste komt Suzanna Markusse, coördinator van de Bokkepoot, aan bod. De redactie telt nu zes leden, waarvan vier actief. Nieuwe redactieleden zijn welkom. Er kan volgend jaar in kleur gedrukt worden, maar het blad zal de huidige uitstraling behouden, het wordt geen Waterkampioen.
Als tweede doet Henk Morel verslag van de Verenigings(boeken)stand, dit jaar 15 dagen present op 12 verschillende locaties. Niet in Warmond (keerpunt strontrace) deze keer, maar wel in Willemstad Maritiem. Opbrengst bruto voor de vereniging: 5.000 euro.
tnwgdag2010-1Nummer drie: Havens en Ligplaatsen. Cor Winde vertelt dat er veel narigheid was met de website, maar nu is er een nieuw adres via de LVBHB-site: havensenligplaatsen@lvbhb.nl. De werkgroep is heel actief en o.a. bezig met ligplaatsen in Geertruidenberg, Hasselt, Zeewolde, Hoorn en Zuid-Holland. Er wordt een overzicht gemaakt van havengelden in het land en Cor verzoekt de leden respons te geven op het forum van de website. De vraag is ook, waarom er zo weinig gebruik wordt gemaakt van de site. Verder zijn er contacten met diverse erfgoedverenigingen. Er is wel behoefte aan nieuwe werkgroepleden, want de sleepbootclubs zijn uit het overleg gestapt.
Nummer vier: Beoordeling, tijdelijke voorzitter (maar hier niet aanwezig) is Hans Verël. Klaas Persoon doet verslag. Er zijn niet zoveel nieuwe aanvragen, wel verzoeken voor verlenging van de status, bijvoorbeeld bij verkoop van een schip. Het levert nog wel eens problemen op als mensen denken een Registerschip te hebben gekocht. Voor een ligplaats kan dit heel belangrijk zijn. Het traject doorlopen kan even duren. Er zijn dit jaar 37 schepen geschouwd, 2 fysiek (dit gebeurt door twee personen) en 35 op afstand door middel van foto’s e.d. Daarvan kregen er 10 de A-status als museumschip, 10 de B-status ‘in restauratie’ en 17 belandden in categorie C.
Klaas Persoon neemt ook het verslag van nummer vijf: Kleine Zeilvaart voor zijn rekening. Deze werkgroep groeit gestaag! Er zijn vier tot vijf evenementen per jaar. Het leeft enorm, zo waren er 20 Westlanders bij een wedstrijd op De Kaag. Elk jaar is er ook een winterbijeenkomst in de kantine van een watersportvereniging.
Dan is het woord aan Boudewijn de Haas namens nummer zes: Tuigerij & Documentatie, een werkgroep ‘in de overgang’. De naam wordt wellicht: Historisch Onderzoek & Documentatie en deze zal twee subgroepen onderscheiden: 1. Historie & Restauratie, 2. Techniek.
De werkgroep beantwoordde vragen in de rubriek ‘Spuigat’ in de Bokkepoot, maar dat stopt, er komen geen vragen meer binnen. Er volgt een oproep om scheepsgegevens in te vullen in het Bestand Historische Schepen (BHS) op de site en een verzoek om een Digipoot 2 uit te brengen met zoekoptie mogelijkheden. Overigens: er zijn nog exemplaren van het boek Schepen die blijven! De  subgroep Historie & Restauratie wordt gevormd door Joram Lehnmann, Bart Vermeer, Hein Sommer en Niko Hoogstad. Joram maakt duidelijk dat aan hen vragen gesteld kunnen worden.
tnwgdag2010-2In aansluiting op het onderwerp Documentatie vertelt Marja Priem over een initiatief van het Textile Research Center, dat een studiecollectie kleding voor de universiteit in Leiden beheert en voornemens is een expositie in te richten en een boek uit te geven over ‘Kleding aan boord van schepen’. Aan de LVBHB is gevraagd of iemand binnen de vereniging hiervoor onderzoek wil doen.
Voor nummer zeven: Oude Motoren & Opduwers doet Jan van Leeuwen verslag. De werkgroep heeft dit jaar niet zoveel kunnen doen. Ruut Louwers heeft afscheid moeten nemen wegens verhuizing en Nico Persoon is naar het bestuur van de LVBHB gegaan. Maar Cees van Dijk en Jan Schokker zijn zeer actief en willen materiaal, zoals bijvoorbeeld motorhandleidingen, digitaliseren en op de site plaatsen. Hiervoor wordt dringend hulp gevraagd. Er is ook een plan om een motor-opstelling te maken voor evenementen.
Dan is het woord aan Dick Eerland voor de Stichting Terra Nova, nummer acht op deze dag. Er is een gebruiksovereenkomst tussen de LVBHB en de Terra Nova. Dick geeft uitleg over de functie van ontmoetingsplaats en over de werkzaamheden aan het interieur, de verwarming, de bar, etc. Het is een punt van zorg om voldoende vrijwilligers te krijgen, er worden vooral timmerlieden gevraagd!
Dan komt als negende webmaster Jan Sepp aan het woord. Nu hij versterking heeft gekregen van wedredacteur George Snijder is deze werkgroep meteen twee keer zo groot! Op de site is nu ook een weblog van het bestuur te lezen. Vertaling van de site in Engels en Duits heeft totaal geen hits opgeleverd. De rubriek Vraag & Aanbod staat behalve in de Bokkepoot voortaan ook op de site. Van de ruim 35.000 bezoekers (gemiddelde bezoektijd drie minuten) op de site komt 60% via een zoekmachine als Google. De site begint inmiddels de Bulletalie te overvleugelen. Meest bezocht zijn: Home, Scheepstype, Schepengalerij (gekoppeld aan BHS), Weblinks en Evenementen. Ook hier weer het verzoek aan leden om input te geven.
Nummer tien: voor het FONV doet Martine van Lier verslag en zij vertelt over materialenfonds en klinknageldepot. Met European Maritime Heritage (EMH) is men in gesprek om in de stijl van Unesco regels op te stellen voor behoud. Er zijn contacten met Rijksoverheid (wet MoMo) om mobiel erfgoed beter voor het voetlicht te brengen en voor gemeenten wordt een handleiding geschreven voor bescherming van schepen en realisatie van historische havens. Het Register kan onderdeel worden van een groter verband in het ‘waardestellend kader’. Volgend jaar wordt er een landelijk symposium gehouden, waarover informatie in de Bokkepoot zal verschijnen.
Dan is het tijd voor nummer elf: de Reüniecommissie, waarvoor Lourens Touwen verslag doet. Met de sponsorgelden gaat het niet zo goed, waardoor de reünie niet zoveel ‘toeters en bellen’ zal bieden. Het programma wordt klein maar fijn: samenzijn, samen varen & laten meevaren, van Sneek naar Leeuwarden, via twee routes voor grote en kleine schepen. Er zijn gelukkig genoeg vrijwilligers en er is ook samenwerking met de organisatie van het aansluitende evenement Schipper Klottje in Leer.
Als nummer twaalf komt George Snijder aan het woord met een reactie op de voortdurende vraag naar meer vrijwilligers. Hij heeft zonder problemen 15 vrijwilligers gekregen voor het digitaliseren van handgeschreven liggers van het Scheepsmetingsarchief. Hij stelt voor om het zoeken van vrijwilligers professioneler aan te pakken en eens te kijken hoe andere organisaties dat doen.
Hekkesluiter nummer dertien is de werkgroep Wet- en Regelgeving, waarvoor Janneke Bos het woord neemt. Martine van Lier is ad interim voorzitter en men is op zoek naar een nieuwe voorzitter. De nieuwe wet Binnenvaart is inmiddels van kracht. Janneke vertelt over het Certificaat van Onderzoek en de vaarbewijzen waarvoor de overgangsregeling binnenkort afloopt. Op de site is een filmpje te zien over dit onderwerp, genomen op de Klassieke Schepenbeurs. Een wijziging wat betreft de aanschaf van AIS: niet alleen particulieren, maar ook bedrijven of instellin
gen die een schip hebben kunnen hiervoor subsidie aanvragen.
tnwgdag2010-3Ondanks de grote hoeveelheid informatie is het toch gelukt om alle werkgroepen voor de lunch om 13.00 uur aan bod te laten komen. Nadat iedereen zich tegoed heeft gedaan aan soep en broodjes is het tijd voor het middagprogramma. Naar keuze kan men Maassluis verkennen, schepen in de haven bezoeken of aan het binnenprogramma deelnemen.
Daar volgt een verhaal over de Kuiperij en daaraan gekoppeld de interessante geschiedenis van Maassluis, ontstaan bij de sluis voor het agrarische dorp Maasland en aanvankelijk dan ook Maaslandsluis geheten. Het ontwikkelde zich als vissersdorp en de schepen werden later ingezet als bergingsvaartuigen, waardoor Maassluis een bolwerk werd van bergers en slepers.
Hierna volgt een presentatie over de restauratie van het bergingsvaartuig Bruinvisch. Na afloop volgt de uitnodiging om mee te gaan naar de Bruinvisch. In de haven zijn nog meer gerestaureerde sleep- en bergingsschepen te bezichtigen: de Hudson, de Furie en de Elbe. Vanaf de sluis gezien liggen Maassluis en het achterland erg laag. Daar beneden bij de gracht klinkt muziek en zien we Zwarte Pieten rondspringen en een rode mantel schuifelen… Met een gure wind om de haven is het echt Sinterklaasweer. Rond 16.00 uur komen de overgebleven deelnemers zich nog even warmen in de Kuiperij om met een drankje erbij nog even na te praten voordat ieder weer huiswaarts gaat.