logo tweedekamerDe Minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, heeft op 18 augustus 2010 een aantal kamervragen beantwoord die het kamerlid Bashir (Socialistische Partij) gesteld had over AIS transponders in de Binnenvaart1). Lang niet alle antwoorden zijn even interessant voor ons. Als u het complete stuk wilt lezen dan vindt u dat hier. Maar ik pak even de delen eruit die, denk ik, voor ons van direct belang zijn.

  • Vraag 5 van de heer Bashir luidt: Is het waar dat het AIS systeem voor meer doelen gebruikt gaat worden dan eerder afgesproken is met de Nederlandse binnenvaartsector?De minister antwoordt daarop: De AIS gegevens, zijnde de naam van het schip en positie van het schip, worden door RWS enkel gebruikt voor het zorg dragen voor een veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer op de vaarwegen. […] Ondernemingen kunnen zelf beslissen of en welke gegevens zij aan het AIS bericht willen toevoegen aan de naam en positie van het schip, om daarmee hun logistieke processen te stroomlijnen.
  • Vraag 6: Kunt u nogmaals de garantie geven dat het gebruik van een AIS transponder nooit verplicht gesteld zal worden? Bent u bereid te garanderen dat bijvoorbeeld de Rotterdamse haven nooit schepen zal gaan weren die geen gebruik maken van het AIS-systeem?De minister: Een dergelijke garantie is nooit door mij afgegeven. […] Als verkeersmanagementsysteem krijgt AIS het hoogste rendement indien sprake is van een nagenoeg complete dekking van de scheepvaart op de vaarwegen. Het is daarom altijd al voorzien dat op een nader vast te stellen datum AIS zal worden verplicht op de binnenwateren. Het heeft mijn voorkeur om afspraken over de verplichte invoering van AIS op de binnenwateren in internationaal verband te maken, dat wil zeggen binnen de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). […] Overigens hebben de CCR lidstaten afgesproken, dat een verplichtstelling van de AIS transponder niet voor 2013 zal plaatsvinden.

Er zijn meer vragen die de minister beantwoordt, onder andere over de privacy van degenen die varen met AIS. Maar het is voor het eerst dat ik hoor dat de minister wel degelijk voornemens is AIS-transponders verplicht te stellen. Of dat ook voor ons gaat gelden, is nog maar de vraag natuurlijk. Ik wil zeker geen onnodige paniek zaaien. Maar tot nu toe wordt de grote pleziervaart (schepen boven 20 meter die niet beroepsmatig geëxploiteerd worden, vele van onze schepen dus) gelijk behandeld aan de beroepsvaart. Daar hebben we voordeel van als het over subsidie gaat, maar daar zouden we dus wel eens op de koffie kunnen komen als het over de verplichting gaat! Kortom, of wij het nou leuk vinden of niet, AIS komt onze kant op! Het minste wat u kunt doen is de subsidie meepakken zo lang het potje nog niet leeg is! Hier vindt u de eerste ingangen.

U vindt de hele brief van de minister hier.


1) AIS staat voor Automatic Identification System. Meer hierover op Wikipedia. Terug naar de top van dit artikel …