(Klik op de kleine fotootjes voor een grotere versie, klik op de vergrote foto om terug te gaan naar de tekst)
Voordat de eigenlijke vergadering begint neemt Eddie Douma het woord. Hij woont op een schip, samen met Marja Goud. Marja’s werk voerde hen naar Noord-Holland, ze liggen en wonen in de buurt. Ze hebben twee kinderen, Imke en Gerben. Nou komt-ie: ze krijgen voor de kinderen geen kinderopvangtoeslag, want ze hebben een briefadres en komen volgens de Belastingdienst daarom niet in aanmerking. Zit er iemand in dezelfde situatie? Neem even contact op met Eddie en Marja. |
Dan begint het programma. Iedere werkgroep vertelt kort iets over zichzelf, over het afgelopen jaar, over de plannen voor volgend jaar. André Kortekaas van de Werkgroep Kleine Zeilvaart laat zich verontschuldigen, hij is ziek. Nou is dàt een werkgroep waarover we ons geen zorgen hoeven maken.
Exploitatie Terra Nova
Oude Motoren en Opduwers
Gert Herrebrugh neem te het woord namens deze WG, beter bekend als de OMO. Die bestaat inmiddels uit acht mensen, die zich bezig houden met motoren, emissie-eisen en opduwers. Ze hebben zo’n 600 motorenhandleidingen en werkplaatsboeken ingescand – misschien ook dat van uw motor?
Via de website heeft de werkgroep dit jaar veel vragen binnengekregen. Die zijn inmiddels op twee na allemaal beantwoord. De werkgroep bracht akte de présence op diverse evenementen, waar Gert er twee uit licht: de sleepbootdagen in Woerden en een evenement in Vinkeveen waar 40 opduwers bijeen waren.
Havens en Ligplaatsen (H&L)
Cor Winde mag nog één keer de werkgroep representeren. Hij is de gaande man, sinds 1 oktober heeft Roel Bosch het stokje van hem overnemen. Cor presenteert een spreadsheet met maar liefst 13 havens waar de werkgroep dit jaar op de een of andere manier bemoeienis mee heeft gehad. Sommige initiatieven lopen nog (Amsterdam, Geertruidenberg), andere zijn succesvol afgerond. Zo ligt er voor Harderwijk een prachtig plan – dat helaas voorlopig de ijskast in gaat wegen geldgebrek. Cor wijst op de vaarkaart met passantenplaatsen van H&L. Als u een goede passantenplaats weet die niet op de kaart staat kunt u zelf de kaart bijwerken. Dat is het afgelopen seizoen wel erg weinig gebeurd … |
|
Schouwcommissie
Hans Verël doet het woord namens de schouwcommissie. Heel goed nieuws is dat de schouwcommissie nu ook leden in Groningen, Friesland en Overijssel gevonden heeft, dus daar hoeven geen “westerlingen” meer op af, met alle vertraging van dien.
Eén van de vrijwilligers die het Register (voluit Nationaal Register Varende Monumenten of NRVM) beheert, Martin de Boer, is bezig het adressenbestand daar op orde te brengen. Dat levert een hoop achterstallige verlengingen op: de blauwe pas van Varend Monument is maar vijf jaar geldig. Dat betekent weer een flinke hoeveelheid werk voor de Schouwcommissie – reken er maar op dat het pas 2014 wordt voordat je schip aan de beurt is.
Het NRVM wordt beheerd door de de Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (FONV), de koepel van behoudsorganisaties. Het NRVM zit in een proces van ombouw naar het NRVE (Erfgoed in plaats van Monumenten). Die ene letter is een belangrijk verschil, want het betekent een andere manier van kijken naar de schepen. Als daar ontwikkelingen in zijn brengt de schouwcommissie ons op de hoogte.
Historische Scheepsbouw
FONV
Een van de nieuwe leden, Albert Keizer, vraagt hoe andere landen daar op zullen reageren. Oluf begrijpt wat hij bedoelt: Denemarken heeft een aantal Nederlandse charterschepen aan de ketting gelegd die wel aan de eisen van de Nederlandse scheepvaartinspectie voldoen, maar niet aan de Deense eisen. Ook de Duitse Wasserschutz geeft vaak een zeer nauwe uitleg aan de eisen. Oluf raadt aan om, als je in Duitsland bekeurd mocht worden om iets dat in Nederland gedoogd of toegestaan is, te vragen naar een heel nauwkeurig omschrijving op grond van welke regel je dan wel bekeurd wordt. Wat Denemarken betreft: het lijkt erop dat de samenwerking van de Bond van Beroeps charteraars (de BBZ) en het ministerie van verkeer en waterstaat enig vruchten afwerpt.
Er komt nog een vraag uit de zaal: per 1 januari 2018 moet je met een schip langer dan 20 meter een Certificaat van Onderzoek naar de veiligheidsaspecten (CvO) van je schip hebben. Moeten we onze schepen nu al laten keuren of moeten we juist afwachten? Daar komt niet echt een antwoord op, maar de consensus bij de mensen die het weten kunnen lijkt te zijn: niet te lang wachten met laten keuren.
Han Visser stelt voor dat wij ons sterk moeten maken om voor ons soort schepen een uitzonderingspositie te krijgen. Joram Lehmann wijst erop dat één van de onderdelen van het CvO een casco-keur is. Dus laat je schip keuren voor het Certificaat als het toch op het droge staat, of zorg er in ieder geval voor dat je vlakrapport niet ouder is dan twee jaar. Daarna wordt het niet meer geaccepteerd. Rolf van der Mark heeft een andere ervaring: zijn keuringsinstantie houdt een veel kortere termijn dan twee jaar aan. Dus misschien is keuren voor het CvO als je schip (langer dan 20 meter!) tussen nu en 1 januari 2018 toch op de helling staat wel de beste optie. Fred van Beelen merkt op dat een vlakkeuring [volgens de EU-richtlijn] helemaal niet nodig is. [Fred heeft inmiddels toegezegd hierop in de Bokkepoot of op de website terug te komen. JS] Oluf neemt de regie terug en zegt toe dat hij de ILT (de voormalige Scheepvaartinspectie) vertellen dat ze hun eisen zullen moeten synchroniseren met de verschillende keuringsinstanties. Fred van Beelen verwijst voor meer informatie maar het verslag van de workshops over het CvO. |
Noorderschippers
Regio Zuid
PR en communicatie
Guido Ganzeman brengt verslag uit. Marieke Davidse heeft een lijvig communicatieplan opgesteld, met daarin de “regeltjes” voor eenduidige communicatie, zowel naar de leden als naar buiten. Het plan is inmiddels is het beschikbaar. Het staat hier op de website.
Net als andere werkgroepen doet PR en communicatie een dringende oproep voor versterking.
Redactie Bokkepoot
Onderhoud Terra NovaJan Lock spreekt namens deze werkgroep. De Terra Nova kon tot nu toe binnen de sluizen van het Merwedekanaal in Gorinchem liggen, maar dat loopt af. Dus zijn we op zoek naar een nieuwe ligplaats. De werkgroep onderhoud heeft dit jaar weer bergen werk verzet, en met een voor hem karakteristiek gevoel voor understatement stelt Jan dat het schip “begint er weer goed uit te zien”. |
Reünie Den Helder
Auke Boom licht het programma toe. Een kleine hinderpaal: de Wilhelminasluis in Zaandam is wegens renovatie gesloten op het moment dat wij naar Den Helder varen. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven: de staande-mastroute via Nauerna (maximaal 18 meter hoog, grootste lengte 23 meter), het Noord-Hollands Kanaal via Amsterdam en Purmerend (maximum hoogte 6,8 meter) en de Kleine Sluis in Zaandam, die 18 meter lang en 3 meter hoog is. Er is al een commissie die de aanbrengtocht over het Noord-Hollands Kanaal voorbereidt, met een stop in Wormerveer.
Er is ruim voldoende kaderuimte: in ieder geval 1400 meter en als het nodig is kan dat uitgebreid worden met nog eens 600 meter. Den Helder kan zonder meer 200 schepen herbergen.
Het programma ziet er op dit moment zo uit:
- Donderdag 31 juli binnenvaren, maar dan zijn er nog geen activiteiten georganiseerd.
- Vrijdag 1 augustus: nog steeds binnenvaren, maar die dag is ook al een excursie naar het Marinebedrijf georganiseerd.
- Zaterdag wordt een doe-dag, ‘s-avonds feest – misschien wel met een èchte barbecue en daarna een bonte avond. Van de twee uur bonte avond hebben we al goed een uur ingevuld. Wie vult het andere uur in. Auke noemt als voorbeeld dat de Regio Zuid iets zou kunnen doen en de rest van de dag zit Monique Molhuizen van die regio zich te verkneukelen over wie ze dan wel allemaal op de hak zal nemen. Dat wordt wat!
- Zondag de traditionele oecumenische kerkdienst, het Open Podium waar de deelnemers hun eigen bezinnigsactiviteiten kunnen organiseren. Daarna is er een zeildemonstratie op het Marsdiep en misschien een openluchtconcert.
Middagprogramma
Nog een kop soep en een borrel en iedereen gaat weer naar huis.