Een zak met 40 kg lijnzaad is begonnen aan een lange estafette naar Winschoten 2021. Doe mee en volg!

Dit jaar geen Tjalkendag en Garnalencup, helaas. Maar varen kunnen we wel en dat doen we allemaal graag. En zo kwam tijdens het Noorderschipperspalaver via Zoom het idee om een varende estafette te starten.

Het product: 40 kilo lijnzaad, opgezakt. Tijdens ‘Winschoten’ 2020 zou lading worden gelost en geladen in de Oost-Groninger ‘Graanrepubliek’. Zand en grind, turf, beurtvaartgoederen, wijn uit het Zuid-Franse Sète en granen. Die wijn uit Sète ligt helaas nog een tijdje te rijpen maar die zak lijnzaad is alvast aan de reis. Lijnolie is natuurlijk prachtig spul bij scheepsonderhoud. Dus lijnzaad zaaien en verwerken in de Graanrepubliek en hup: een nieuw verdienmodel daar.

Het doel van de Lijnzaad-estafette: via zoveel mogelijk schepen en een mooie route de zak afleveren op de Terra Nova op het erfgoedevenement volgend jaar in Winschoten. Aan de zak is een label met een cognossement*) toegevoegd voor de ‘ladingadministratie’ die de schippers gaan bijhouden. En omdat we toch ook met de tijd meegaan vind je op de zak ook een QR code. Als je die scant met je mobiel kom je op de site van de LVBHB terecht en kun je via een formulier verslag doen van jouw deel van de reis met de zak lijnzaad. De Noorderschippers houden op de site een kaartje en een verslag met foto’s van de estafette bij. Dit is te vinden op via het hoofdmenu > Actueel > Zak aan de reis of klik hier.

We zijn benieuwd naar de omzwervingen van de zak! En natuurlijk wie uiteindelijk de zak in Winschoten gaat afleveren.

De zak wordt zoveel mogelijk op de meest traditionele wijze aan boord gehesen: met zakkenklem en laadboom.

Vervolgens zorgen we op de meest moderne wijze dat er hier verslag van verschijnt: de nieuwe schipper scant met zijn/haar mobiele telefoon een QR-code op de zak waarna via een formulier op de website de gegevens in een bericht hieronder verschijnen.

De estafette is begonnen bij Han Visser die 30 kilo lijnzaad in de haven van Sint Nicolaasga (Sint Nyk) verwierf. Hij verpakte het in een fraaie LVBHB zak en voorzag die van een stapel cognossementen voor onderweg. Natuurlijk werd de zak met een echte zakkenklem van boord getakeld. De proloog van de estafette bracht de zak naar Groningen. Van de tjalk “Ora et Labora” is de zak overgeslagen op de motortjalk “De Lis” uit Schouwerzijl en zo op de helling in Leeuwarden beland. En van daar?

Voor wie een tijdje de zak aan boord wil meenemen: het helpt als je een LVBHB vlag in het want voert, dan ben je voor de zakschipper (heet dat zo?) herkenbaar als lid. Handig toch? Even aan de Noorderschippers mailen waar je rond vaart helpt ook: noorderschippers@lvbhb.nl

Tot slot nog een waarschuwing: lijnzaad mag niet nat worden en muizen zijn er gek op. Met beleid behandelen dus!

Namens de Noorderschippers goede vaart!
Frits Veldmeijer

*) dat moest ik ook opzoeken: volgens Van Dale ‘bewijs van recht van de afzender op goederen of de lading in een schip aanwezig, door de schipper afgegeven en ondertekend, waarbij deze erkent het goed te hebben ontvangen; tevens overeenkomst tussen schipper en inlader, van het Franse ‘connaissement’.