Het is mogelijk een tweedehands AIS te kopen, maar let op! Niet elke tweedehands AIS voldoet aan de regels voor de binnenvaart. Het moet een AIS klasse A zijn. Het apparaat moet voldoen aan CCR teststandard versie 2.0 bij inbouw in je schip. Zo niet, dan krijg je geen inbouwcertificaat en is het dus weggegooid geld.
De AIS apparatuur, die tijdens de subsidie-periode is geplaatst, zijn geen versie 2.0. Zolang het apparaat niet wordt verplaatst is er geen probleem en mag je het blijven gebruiken. Zodra het apparaat op een ander schip wordt geïnstalleerd gelden de nieuwe voorschriften (en daar voldoet dat apparaat dus niet aan) en krijg je geen inbouwcertificaat. Aangezien versie 2.0 nog niet zo oud is, loop je bij een tweedehandsje een goed kans dat goedkoop, uiteindelijk duurkoop blijkt.

Kritische datums

Apparaten die vóór 19 oktober 2012 zijn gecertificeerd voldoen aan editie 1.0 of 1.01 van de CCR-teststandaard. Apparaten van na die datum voldoen aan editie 2.0 van de CCR-Teststandaard. Het gaat hier dus om het apparaat, de hardware, en niet om het eerder afgegeven inbouwcertificaat.
Als je dus de AIS overneemt met een inbouwcertificaat van vóór 19 oktober 2012 zit je fout en moet je het niet doen.
Als het apparaat ingebouwd is na 19 oktober 2012 en voor 1 december 2015 is het twijfelachtig omdat tot die laatste datum ook nog oude AIS apparaten mochten worden ingebouwd. Je zou dan al moeten uitzoeken of de HARDWARE voldoet aan die 2.0 CCR-teststandaard. (Welke daar onder vallen is op internet te vinden.)
Alleen met een inbouwcertificaat, van de huidige eigenaar, met een datum van NA 1 december 2015 zit je dus safe.