Vrouwen aan het stuurwiel of het helmhout? Bij het varend erfgoed is dat nog niet echt gebruikelijk. Maar daar komt verandering in als het aan de werkgroep Stuurvrouwen ligt.

Deze werkgroep, met inmiddels meer dan 80 leden, wil vrouwen alle facetten van het varen leren, ze uitleg geven over de techniek aan boord en het onderhoud van het schip en zo een netwerk van vrouwen vormen die elkaar met raad en daad bijstaan in zaken over het schip en het varen er mee.

Resultaten zijn er al, vertelt Marianne: ik stuur mijn schipper nu regelmatig naar voren om de touwtjes te doen terwijl ik stuur. ’Zo! dat heb ik maar mooi gedaan’ denk ik dan als we liggen. En ach, een krasje hoort er bij, daar is de verfkwast weer goed voor. Waar gehakt wordt vallen tenslotte spaanders.

De werkgroep begon in 2017 en organiseert verschillende activiteiten door het jaar heen. Nu ligt het een beetje stil door de corona maatregelen, maar plannen zijn er al weer genoeg.

Belangrijk is het zelf doen, dus wordt er gevaren. Dan blijkt dat die keersluis die op je afkomt veel breder is dan je dacht. Dat je dat schip best langs die steiger kwijt kunt en dat achteruit varen ook prima lukt. Dat geeft een voldaan gevoel, neemt angst weg en geeft zelfvertrouwen.

De werkgroep organiseerde ook een technische dag  waarop de werking van een dieselmotor werd uitgelegd en een dag aan boord van het verenigingsschip Terra Nova. Daar waren in het ruim allerlei workshops georganiseerd variërend van het instellen van de AIS* tot EHBO aan boord, van het splitsen van 12 strengs touw tot het leggen van een stevig knoop.

Het is niet alleen maar ’halen’ want de kracht van zo’n netwerk is ook dat er leden zijn die ’brengen’ en medeleden laten profiteren van hun ervaring. Zo zijn er naast de deelnemers ook instructeurs, die de vaarmanoeuvres uitleggen en het oefenen begeleiden.

Iedere stuurvrouw kiest de activiteit die het beste bij haar past. De gezelligheid wordt niet vergeten, dus een dag kan prima afgesloten worden met een gezamenlijke hap waarvoor iedereen wat meebrengt. Ook dat versterkt de saamhorigheid.

Namens de werkgroep Stuurvrouwen,
Suzanna Markusse

*) Automatisch Identificatie Systeem. Hiermee geven schepen via een digitaal marifoonkanaal continu gegevens door zoals identificatie, huidige GPS positie, bestemming enz. De meeste AIS apparaten werken goed, maar het instellen vergt nogal wat doorzettingsvermogen.

Een filmpje over de Stuurvrouwen op de Zeeuwse Stromen: