(Klik op de afbeeldingen voor een grotere versie. Klik op de grote afbeelding om te verkleinen)

Kaartje bij deze etappe

Dinsdag 22 mei 2007

We gaan op stap met een beetje somber weer, maar met goede vooruitzichten. De bedoeling is de komende dagen via Antwerpen, Gent, Brugge en de Vlaamse polders naar Duinkerken te varen en dan in oostelijke richting weer landinwaarts. Hoe precies, dat zien we dán wel.
We varen via Antwerpen naar Gent, en niet via Terneuzen, omdat ik de Brons nooit helemaal vertrouw. Tijdens deze reis zal blijken dat dit niet helemaal ten onrechte is.

Het stukje Hellevoetsluis-Antwerpen hebben we al –tig keren gevaren en kent voor ons dus weinig geheimen. Vanaf Hellevoetsluis zijn er genoeg mogelijkheden om onderweg te overnachten. Vlakbij is de Put, dan de steigers bij de Volkeraksluis, de havens van Ooltgensplaat en Dintelsas, De Heen en Tholen. (Zie: Ligplekken onderweg op deze website.)

De Hoop Op Welvaart in de vluchthaven van Tholen (foto Loes Winde) (Klik om te sluiten) Als we onderweg zijn naar het zuiden heeft Tholen van de genoemde mogelijkheden beslist onze voorkeur. Het is een uur of zes varen vanaf Hellevoetsluis, dus wat ons betreft niet te lang, je schiet lekker op, en je hebt er twee goede ligplaatsen. De ene, door ons gefrequenteerd, is in de vluchthaven en de andere is in het dorp bij het varend erfgoed, aan de binnenzijde van de dam tussen de dorpshaven en de jachthaven. De eerste is gratis, de tweede meestal niet. De eerste heeft ook het voordel dat je een stevig wandelingetje moet maken om boodschappen te doen in het stadje.
Wij schutten om 11.00 uur in Hellevoetsluis vanuit het Kanaal door Voorne, zetten in de sluis onze Rover Mini aan boord en maken om 17.30 uur vast in de vluchthaven van Tholen.
Woensdag 23 mei 2007

De weersvoorspellingen van gisteren blijken juist te zijn geweest. Het is een stralende ochtend. We doen boodschappen en rond het middaguur gaan we op stap richting Antwerpen. Een half uurtje later melden we ons bij de Kreekraksluis. Het schutten duurt lang omdat er door werkzaamheden maar anderhalve kolk beschikbaar is, en het druk is met beroepsvaart. Na anderhalf uur zijn we eindelijk aan de andere kant. Het volgende stuk tot aan de Noordlandbrug is knap saai, maar het is mooi weer.

Siberiabrug Antwerpen (Foto Loes Winde) (Klik om te sluiten) Bij de Noordlandbrug melden we ons over de marifoon en geven als bestemming jachthaven Willemdok. Kort daarna komen we in het Antwerpse havengebied, het zogenaamde Kanaaldok. Over het algemeen is het er druk met zee- en binnenvaart, dus het is opletten geblazen, maar het is natuurlijk ook boeiend, zeker als je het allemaal via de marifoon volgt. Om ongeveer 16:15 uur melden we ons bij de Siberiabrug, de toegang geeft tot het Kattendijkdok met daarachter de Londonbrug en de jachthaven Willemdok. Ook hier gaat het vandaag allemaal niet zo vlug, maar om 17.45 uur liggen we vast in het Willemdok en het is nog steeds prachtig weer. Hier blijven we een dagje om weer eens in Antwerpen rond te struinen. Leuke stad: alles op loopafstand!
Vrijdag 25 mei 2007
Londonbrug met op de achtergrond het Museum aan de Stroom (Foto Loes Winde) (Klik om te sluiten) Om 9.30 uur gaan we bij mooi weer door de Londonbrug en om 10.00 uur door de Siberiabrug. De Royerssluis naar de Schelde is tijdelijk gesloten vanwege een ingrijpende renovatie. We besluiten maar een ommetje achterom te maken dus na de Siberiabrug gaan we stuurboord uit via het Straatsburgdok, waar we ons via de VHF afmelden, naar het Albertkanaal. Machtig interessant vanwege alle oude afgedankte binnenvaartschepen langs de oevers van het Albertkanaal in Merksem en Deurne. Sommige zijn zo te zien al een tijdje ‘under construction’ naar een woon- of recreatiebestemming. We waren hier een paar jaar geleden ook, maar veel voortgang zien we niet.
Op sluis Wijnegem kopen we ons Vlaamse vaarvignet. Om 13.30 uur draaien we sluis Viersel in naar het Netekanaal. Een uurtje later meren we af aan het “EU’ steiger in Lier, een mooie steiger met water en elektra, maar niet echt goedkoop. Daar vandaan loop je in een paar minuten naar het middeleeuwse stadje Lier, maar…. morgen is er weer een dag en de borrel lokt meer dan de middeleeuwen.
Zaterdag 26 mei 2007

Ander weer! Somber, een stuk frisser, maar nog steeds droog. We gaan vroeg de stad in en treffen het. Het is zaterdag en er is weekmarkt en dat is hier geen kinderachtige zaak. Ruimschoots voorzien van verse waar gaan we terug naar boord. Om 11.30 uur gooien we los en melden ons kort daarop bij sluis Duffel. Na de sluis hebben we gelijk flink de vloed op de kop dus de Brons moet een tijdje erg z’n best doen. We besluiten daarom nog maar een zijstapje te maken en draaien de Dijle op richting Leuven. Via sluis Zennegat gaan we het kanaal Dijle-Leuven op. Het gaat allemaal op zijn elf en dertigst zodat we die middag niet verder komen dan Kampenhout. Het is dan 16.30 uur. Het is een prachtig kanaaltje met veel ambitieuze “projecten” langs de oevers waar mensen zich klaarblijkelijk verslikt hebben in een of ander oud jammer of een voormalig Oostblok pieremachochel en uiteindelijk de pijp aan Maarten hebben gegeven. Er liggen echter ook enkele prachtige oude bedrijfsvaartuigen van onze Vlaamse medelidmaten! Wat ook opvalt, zijn de waarschuwingsborden voor de heren hengelaars: “Stokken niet langer dan 1,50 meter!” Tenslotte is hier nog aardig wat beroepsvaart, mede door de containerterminal en de graanfabriek in Wijgmaal.

Zondag 27 mei 2007
Stadhuis Leuven (Foto Multichill op Wikimedia) (Klik om te sluiten) Vannacht heeft het flink geregend, maar nu ziet het er weer hebbelijk uit. Op sluis Zennegat hebben we gisteren een telefoonnummer gekregen voor de “mobiele ploeg” dus via de GSM zoeken we contact. De mededeling is dat de sasmeester tegen 12.00 uur zal arriveren met een konvooi uit Leuven. Hij meldt zich om 11.30 uur en als een speer gaan we op weg. Één sluis en vijf bruggen verder, het is dan 13.30 uur, maken we vast bij de WSV Leuven in de Vaartkom. We boeken twee nachten. Leuven is tenslotte niet niks om te bezoeken.
Dinsdag 29 mei 2007

Smerig weer. Via de GSM hebben we de “mobiele ploeg” besteld voor 09.00 uur. Stipt op tijd draait de brug. Opnieuw gaan we als een speer door alle bruggen en sluizen en om 13.00 uur zijn we bij sluis Zennegat. We melden dat we een paar dagen boven de sluis blijven liggen, takelen de Mini van boord en gaan naar Hellevoetsluis.

Zaterdag 2 juni 2007
Scheepvaartmuseum Baasrode VZW (foto Loes Winde) (Klik om te sluiten) Gisteravond aan boord gekomen. De generator een tijdje laten draaien om de accu’s weer wat op te laden. Er leek iets niet in orde te zijn met het elektriek, maar later functioneerde alles weer normaal. Na contact met de sluis schutten we om 9.30 uur af. Veel later had niet gekund want dit is een tijsluis en er wordt een paar uur voor – en na laag water niet geschut. Na de schutting vliegen we op de eb de Rupel af. Jammer genoeg gaat er ook op de Schelde nog flink eb, dus dat wordt weer poken voor de Brons.
De ponton in Baasrode met op de achtergrond het museum (foto Loes Winde) (Klik om te sluiten) Op de Schelde moeten we netjes de geul volgen want veel water staat er niet bij laag water.
Het is schitterend windstil en warm weer als we om 14.30 uur de ponton in Baasrode bereiken. We maken hier vast want we willen de historische werf bezoeken. Dat blijkt alleszins de moeite waard. De oude directiewoning is ingericht als museum, in het dok liggen een paar spitsen en op de uitslagzolder is een modelbouwclub actief. In de oude scheepsbouwloods staan motoren en andere werktuigen opgesteld. In de vroegere kantine is het nog steeds gezellig en men verkoopt er uitstekend bier.(Het museum schijnt sinds ons bezoek overigens flink te zijn uitgebreid, vernam ik in 2010 op de beurs in Enkhuizen.)
Een actiefoto van D’n Bruinen (Foto Els van Hoof) (Klik om te sluiten) Als we terugkomen van het museum ligt achter ons de ‘D’n Bruinen’ afgemeerd aan de ponton, een van de vijf overgebleven mosselhengsten. ‘D’n Bruinen’ is perfect gerestaureerd en we keuvelen nog heel wat af met de Vlaamse bemanning.

(Ga naar deel 2: Baasrode – Ieper)