George Snijder en Jan Meppelink

Het Certificaat van Onderzoek aanvragen? Een reis naar Frankrijk plannen? Waar is de meetbrief van mijn schip?

Door de ontsluiting van de liggers en veranderende regelgeving zijn meetbrieven in de belangstelling gekomen. Tegelijkertijd doen er verhalen de ronde over het al of niet moeten hebben van een meetbrief bijvoorbeeld voor een CvO.

Onze oude binnenvaartuigen zijn natuurlijk gemeten en soms zit er nog zo’n oude meetbrief bij de papieren. De  vraag rijst dan: ‘is die meetbrief nog geldig?’ of als de meetbrief er niet meer is: ‘hoe kom ik aan een kopie of een nieuwe meetbrief?’. Hieronder de relevante feiten.

Samenvatting

Is de laatste meting van je schip vóór 1979 uitgevoerd dan is die meetbrief niet meer geldig en kun je ook geen afschrift van deze meetbrief meer krijgen.

Heeft de meting van je schip een AN, GN of RN nummer (gemeten tussen 1979 en 1989) of een HN nummer (vanaf 1989), dan kun je een afschrift van je meetbrief aanvragen en/of de meetbrief laten verlengen (aanvraagformulier op de website www.ilent.nl).

Op verzoek meet de ScheepsMetingDienst (tegenwoordig ILT/Scheepvaart) je schip. Echter, een meetbrief is alleen verplicht voor beroepsvaartuigen die geregistreerd moeten zijn bij het Kadaster, dus niet voor pleziervaartuigen, ook niet voor het CvO van pleziervaartuigen.

Het is nuttig om je schip bij het Kadaster te registreren om zo een eigendomsbewijs te hebben.

Nodig?

Even voor de helderheid: formeel hoeven pleziervaartuigen, ook langer dan twintig meter, geen meetbrief te hebben, ook niet voor het Certificaat van Onderzoek (CvO).[i] Neemt niet weg, dat de ervaring leert dat er naar gevraagd wordt in het buitenland, meer als eigendomsbewijs dan voor de afmeting. Om het eigendom aan te tonen zijn andere documenten beschikbaar bijvoorbeeld te verkrijgen bij de ANWB of bij het Kadaster.

Het uitvoeren van een scheepsmeting is beschreven in Bokkepoot 204. Het resultaat van een meting is een meetbrief. Vroeger was dat een voorgedrukt, met de hand ingevuld boekje, tegenwoordig is dat een computeruitdraai op A4-tjes.

Oude metingen

Alle metingen die vóór augustus 1979 zijn uitgevoerd zijn verlopen en kunnen niet meer worden verlengd. Dat zijn de bekende zwarte of grijze meetboekjes, waar geen einddatum in staat. Bewaar dat boekje als curiositeit en mogelijk wordt die meetbrief toch geaccepteerd in het buitenland. Ben je die meetbrief kwijt, dan is dat jammer. Omdat die metingen verlopen zijn geeft de ScheepsMetingDienst hier geen afschrift of kopie van.

(De ScheepsMetingDienst is trouwens per 1 januari 2012 van naam veranderd en heet nu de Inspectie Leefomgeving en Transport ILT/Scheepvaart. In dit artikel gebruiken we de oude naam nog.)

AN, GN of RN

Vanaf augustus 1979 is de notatie van de meting veranderd en wordt het meetnummer voorafgegaan door AN, GN of RN (respectievelijk district Amsterdam, Groningen of Rotterdam). Deze metingen zijn vijftien jaar geldig. In deze meetbrieven (van augustus 1979 tot 31 december 1988) staat bij rubriek 63 (meestal op pagina 9) de geldigheidsdatum vermeld. Omdat de geldigheid vijftien jaar is zijn deze meetbrieven inmiddels allemaal verlopen (1988+15=2003). Achterin, bij rubriek 80 op pagina 13 kun je zien of (en tot wanneer) de meetbrief verlengd is. (Het paginanummer is afhankelijk van de druk van de meetbrief.)

Regel II meetbrieven (meetbrieven van geen goederen vervoerende schepen) worden met 15 jaar verlengd, dus de oudste zijn weer aan verlenging toe (1979+15+15=2009).

Goed bericht

Heb je zo’n verlopen meetbrief (waarvan de meting tussen 1979 en 1989 is uitgevoerd), dan kan deze toch nog verlengd worden! Dat gebeurt in stappen van elk 15 jaar. Voor elke verlenging moet je betalen (voor een meetbrief uit 1979 dus drie keer, want 1979+15+15+15 is weer geldig). Gelukkig hoef je maar één keer de kosten te betalen voor de controle of er niets veranderd is aan het schip dat de meting beïnvloedt.

HN

Met ingang van januari 1989 wordt het meetnummer voorafgegaan door HN en niet meer door AN, GN of RN. De ScheepsMetingDienst ging toen naar Rijswijk (de R was al bezet door Rotterdam en Rijswijk ligt tenslotte tegen Den Haag aan, dat van oudsher een H voerde). Na HN3800 is de dienst in Rotterdam gevestigd, maar de HN bleef. De HN-meetbrieven kunnen gewoon met telkens 15 jaar verlengd worden. Inmiddels is de ScheepsMetingDienst ongeveer bij HN6200 met het verlengen.

Pech

Van vrijwel alle (na 1979) gemeten schepen is de meetstaat nog in het archief van de ScheepsMetingDienst aanwezig. Op basis van die meetstaat maakt de dienst een afschrift. De meetstaten van schepen die vóór augustus 1979 zijn gemeten (maar niet hermeten zijn na die datum) zijn ook nog aanwezig. Daar zou dus nog een afschrift van de meetbrief van gemaakt kúnnen worden. Pech, dat doet de ScheepsMetingDienst dus niet. In dat geval geldt: verlopen is verlopen en verlopen meetbrieven zijn vervallen en horen vernietigd te worden. De dienst bewaart ook geen meetbrieven, want dat zijn eenmalige documenten, dus een afschrift is geen kopie van de originele meetbrief, maar een nieuwe meetbrief op basis van de meetstaat.

Toch een meetbrief

Voor € 145,- verzorgt de ScheepsMetingDienst een afschrift van een geldige (!) meetbrief. Als de meetbrief ook nog verlengd moet worden kost dat € 381,- extra. Er komt dan een inspecteur aan boord om te controleren of er niets veranderd is. Dit zijn eenheidstarieven onafhankelijk van de grootte van het schip. Op http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/binnenvaart/Aanvraag_certificaten_schepen/ is het aanvraagformulier voor afschrift of verlenging te downloaden.

Nieuwe meting

Wil je toch een meetbrief voor je pleziervaartuig? Dat kan, maar dan moet het schip gemeten worden en dat kost € 861,- (in België is het trouwens goedkoper). Aanvragen met het aanvraagformulier van de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Heb je een buitenlandse meetbrief? Geen nood, ook die kunnen (mits nog geldig) in Nederland verlengd worden. Vraag inlichtingen bij ILT/Scheepvaart in Rotterdam (tel. 088 489 00 00).

NB dit artikel is eerder gepubliceerd in Bokkepoot 205, juni 2012.

[i] Alle beroepsvaartuigen die verplicht geregistreerd zijn in het kadaster moeten voorzien zijn van een geldige meetbrief. Registratie in het kadaster is verplicht voor vrachtschepen met een laadvermogen groter dan 20 ton of een waterverplaatsing van meer dan 10 kubieke meter (Burgerlijk Wetboek artikel 785). Inschrijving bij het Kadaster is nuttig om het eigendom vast te leggen.