De motor opgesteld en brullend in open ruimte.

Na ruim anderhalf jaar radiostilte wordt het nu wel weer eens tijd voor een nieuwe blogpost. Beetje afgeleid geweest van dit project, onder andere veel werk gedaan voor het FabLab hier in Den Haag. Ook ben ik bezig geweest om een 3D tekenprogramma onder de knie te krijgen, en daar gaat flink tijd in zitten.
Wat niet wil zeggen dat er niets gebeurd is met het schip: we waren in het vorige blog bij het waterdichte schot, met die deur die over was. Bleek dat allerlei mensen die wel wilden kopen. Die zit nu dus als het goed is in het aanvaringsschot van een luxemotor. Ondertussen ga ik verder met de ruimte voor het roefschot en achter het hefdak. In dit gedeelte van het vrachtruim staat de motor en de dieseltank, en ik wil er een motorkist en een kuip inbouwen.

Het frame met de buizen in het onderste gedeelte.

Het frame met de buizen in het onderste gedeelte.

De motorkist bouw ik van stalen profielen en 40mm multiplex, met in het achterhoofd dat de motor er wellicht nog een keer uit moet, en dan met minimaal sloopwerk verwijderd moet kunnen worden. Ik bouw een stalen basis waar al het pijpwerk van koeling en uitlaat, en ook alle elektra door naar buiten komen. Deze basis zal blijven staan en las ik op de motorfundatie. Daarop komt een frame van hoeklijn en multiplex dat demonteerbaar is. De bedoeling is dat de kist luchtdicht wordt i.v.m. het motorgeluid, maar dan krijgt de motor geen lucht, dus komt er in de toekomst ook een geluidgedempte aanvoer van lucht aan de kist.

De motorkast met verwijderbare zijpanelen.

Wat ik ga monitoren is de temperatuur in de kist als de motor loopt. Het motorblok zelf wordt natuurlijk maar een graad of 80, maar de uitlaat wordt een stuk heter, en we willen geen brand.
De zijpanelen kunnen simpel gedemonteerd worden zodat de motor bereikbaar blijft, en krijgen rubbers. Ook las ik een paar hoeklijntjes met gaten aan de binnenkant van de kist als kabelgoten voor alle elektra. Nog iets wat door de geluidsdichte kist naar buiten moet is de gashendel bediening. Die komt in een mooi kistje achter de motor, met een gelagerd asje door de achterwand.

Ruimte voor de gashendel aansturing.

Ik ben erg benieuwd hoever het motorgeluid hiermee wordt teruggedrongen, maar heb het nog niet kunnen controleren omdat de motor tot nu toe nog niet aangesloten is.
En dan die kuip. Die blijkt lastig te zijn om te bedenken omdat allerlei functies samenkomen:
Graag wil ik een beetje verzonken in het schip in de kuip kunnen zitten vanwege de wind, maar wil er ook onderdoor kunnen om van de roef in het vrachtruim te kunnen komen. Bovendien moet de kuip afwateren.
De motor komt onder de kuip, maar moet zonder al te veel sloopwerk (en reparaties achteraf) er ooit uit te halen zijn.
De aansluiting op de beweegbare luikenkap en de deuropening van de kuip naar het vrachtruim moeten een logisch geheel worden, het moet er wel leuk uit gaan zien.

Bodem gesneden en gevouwen.

Bodem gesneden en gevouwen.

Vroeger hadden mijn ouders een IF zeiljachtje, waar we met z’n zessen mee op vakantie gingen. En dat jacht was al een heel stuk groter dan het jachtje daarvoor, vooral de hoogte, wat een ruimte! Stahoogte binnen van maar liefst 1,20 meter. Zo hoog wordt de doorgang tussen de roef en het vrachtruim ook, net zo hoog als de deur in het waterdichte schot. Het plafond van de doorgang wordt de zittinghoogte van de kuip. Die zittingen krijgen dekronding zodat ze ook over de motorkist  heengaan, en afwateren: aan de voorkant komt het net boven gangboordhoogte uit, met een klein stukje buis is het geregeld. De zittingen hebben van boven gezien een hoefijzervorm. De hoogte en dieptematen zijn van een loungebank van mijn collega, zeer geschikt voor lange mensen, met een zittingdiepte van 70 centimeter – dan kun je er nog een kussen in kwijt- en een zittinghoogte van 40 centimeter.
Aan de voorkant eindigt de kuip in een kuipschot met deur naar het vrachtruim, tussen zittingen en kuipschot komt een afwaterende voetenbak, waar ik al een standpijp voor had ingelast toen ik op de werf de schroefas aan het maken was. Dan komen er op de zittingen nog rugleuningen, die maken een hoek van ongeveer 100 graden met de zittingen, daarbovenop komen in het vlak van de luikenkap platstukken. De rugleuningen zijn niet zo hoog als ik zou willen, en ook de doorloopruimte onderdeks zou van mij wel een half metertje hoger mogen, maar dan had ik maar een hoger schip moeten kopen…

De kuipvloer met de zijkanten er aangelast en de afvoer.

‘t Ken allemaal net. De voetenbak wordt 1,20 meter breed en 1,95 meter lang, zo heb ik onderdeks nog net genoeg ruimte. Uit een grote staalplaat snij ik met een geleende plasmasnijder een origami vouwpakket voor een zelflozende voetenbak. Wat een geluk dat ik die kon lenen, en wat een leuk speleding is dat! Bijna klaar hield het geluk ineens op omdat de toorts zichzelf uit elkaar gesmolten had. Jammer en repareren. De stukken staal hecht ik aan elkaar en na aflassen plaats ik het op een frame in het schip.

In het schip plaatsen.

De kuip in het schip geplaatst.

Dit frame staat op de kattesporen vastgebout, en gaat aan de voetenbak vastgelast worden. Daar aan vast komt dan weer de gelamineerde zitting.
Het idee is dat als de motor er uit zou moeten er een kraan in de buurt is (want die motor weegt 1000 kg). Diezelfde kraan tilt dan eerst de hele kuip uit het schip. Dat is het idee, wie weet wordt het ooit nog praktijk!

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Het onderhout voor de zittingen geplaatst.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Zitdek met dekronding aangebracht.

Na het lamineren van het zitdek- 4 lagen 9mm multiplex- is het tijd voor het volgende probleem: het kuipschot. Of vooral: de deuropening.
Toen ik het hefdak maakte leek me een 80 cm breed ingangsluik wel prettig. Toen ik de voetenbak ging maken kon ik die niet breder maken dan 125 cm. De helft daarvan is deur. Nu heb ik een deuropening van beneden 60 cm breed en boven 80 cm en de opdracht het er logisch en als het even kan mooi uit te laten zien. Daar heb ik wel even op zitten zweten.

Computersimulatie

Een geweldig hulpmiddel bij het visualiseren van de oplossing was het 3D tekenprogramma en bijgevoegd zit dan ook een plaatje van hoe het er uit kan komen te zien. Niet getekend is het luik van 80 centimeter breed dat boven het deurtje in de luikenkap zit.

Evan passen.

Evan passen.

Het is niet de bedoeling dat de kuip er gaat uitzien als van een jacht, aan de andere kant heb ik van Margriet en Aarnout een flinke partij zwaar tropisch parket gekregen en dat lijkt me prima hout om hiervoor te gebruiken, ik waag het erop. Het schot en het deurtje bouw ik op uit stijlen en regels met halfhout verbindingen, bijna geen rechte hoeken en een aantal ronde elementen. Want ik ga er nog wel een paar jaar naar kijken. Na het inlijmen van het schot ga ik verder met het plaatsen van het onderhout voor de rugleuningen en de platstukken.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Het krijgt steeds meer vorm!

Nu begint de vorm van de kuip goed zichtbaar te worden, die is oké al zijn de rugleuningen inderdaad aan de lage kant. De doorgang onderdeks is inderdaad ook aan de lage kant. Misschien moet ik hier later maar een soort schuifbank of rijdend stoeltje in maken. De rest van de kuip volgende keer.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Evan alles te zien: een blootfoto!

In de vervolgserie “schilderwerk” krijg ik hulp van Hugo, en samen schilderen we de binnenkant van de roef, Hugo de buitenkant van de roef en ik het boeisel. Even de tent eraf voor een blootfoto.