Geschreven door Trudy Boom. foto’s George Snijder.
ALV 8-3-2014 Het Historisch Bedrijfsvaartuig kiest doorgaans voor haar Ledenvergaderingen locaties waar ook erfgoed te bewonderen is, maar ditmaal komen we in de strakke omgeving terecht van het RAI Congrescentrum. De keuze voor deze plek heeft alles te maken met het feit dat hier de HISWA plaatsvindt met daarin opgenomen een erfgoed paviljoen ter vervanging van de Beurs Klassieke Schepen. Er wordt op deze dag geen middagprogramma aangeboden. Wie dat wil kan na de vergadering de beurs op gaan.
Langs de vlag van de vereniging bij de ingang stromen 124 deelnemers (waarvan 97 leden) naar binnen, voor koffie in de foyer en de vergadering in de zaal.

Volmachten

Deze ochtend zullen voor de koffiepauze twee delegaties, uit Rotterdam en Vreeswijk, hun kandidatuur voor de reünie van 2016 promoten en na de pauze zal hierover gestemd worden. Wanneer Rolf om 10.00 uur de vergadering opent, meldt hij meteen aan het begin dat we te maken hebben met een nieuw fenomeen, namelijk dat veel leden een volmacht hebben verleend waarmee een ander voor hen kan stemmen. Statutair is hier geen bezwaar tegen, maar Rolf vraagt toch de mening van de vergadering. Is dit een reden om de stemming niet door te laten gaan en te verschuiven naar de zomervergadering? Sommige leden voelen zich overvallen door deze gang van zaken, maar men kiest er toch in meerderheid voor om de stemming door te laten gaan.
Vervolgens stelt Rolf vast dat de Jaarstukken er weer keurig verzorgd uitzien.
Met een paar aanvullende opmerkingen worden de notulen van de Wintervergadering 2013 goedgekeurd, evenals die van de Zomervergadering.

Financiën

Over het verslag van het bestuur zijn geen vragen, maar in de jaarrekening is door Ries de Bruin een onbegrijpelijke optelfout van 130 euro gevonden. Omdat penningmeester Auke Boom op dat moment buiten de vergaderzaal nog druk bezig is met het controleren van de volmachten, laat het antwoord nog even op zich wachten. (Later blijkt dat de penningmeester zelf ook niet begrijpt hoe deze fout in het drukwerk terecht is gekomen.) [Noot van de webredactie: inmiddels staan de spreadsheets met de correcte optellingen online]
Cor Winde brengt verslag uit namens de kascommissie, die hij vormde samen met Jan Schokker. De boekhouding is in orde heeft bevonden. Hij constateert dat er in de loop der jaren behoorlijke reserves zijn opgebouwd. Verder geeft de kascommissie diverse aanbevelingen, zoals het aanschaffen van een goed boekhoudsysteem en het gaan werken met automatische incasso. De commissie zou graag zien dat het DOP beter zichtbaar wordt gemaakt in het financieel verslag. Ook worden er zorgen geuit over de hoogte van de financiële risico’s voortvloeiend uit het contract met de Terra Nova. Auke Boom geeft uitleg en antwoord op deze vragen, waarna het bestuur decharge wordt verleend over het gevoerde financiële beleid. Naast Cor Winde wordt Peter Barendse gekozen als nieuw kascommissielid.

Bestuursamenstelling

ALV 8-3-2014Rolf van der Mark stelt zich herkiesbaar als voorzitter. Voor de goede orde neemt secretaris Fred van Beelen de hamer even over. Hij schetst een beeld wat onze bevlogen voorzitter voor de vereniging betekent en somt op: ‘991 e-mails, 89 vergaderingen, 17.994 kilometers, 102 genomen besluiten, ontelbare uren, maar niet één slapeloze nacht!’ Daarop wordt Rolf met applaus herkozen.
Bestuurslid Hans Vërël was vorig jaar herkiesbaar na zijn periode van drie jaar, maar dat is toen op de vergadering niet genoemd. Het wordt nu goedgemaakt en ook Hans wordt herkozen.
Een nieuw gezicht is er ook: Gaby Schouten komt het bestuur versterken. Hij stelt zich voor als schipper van de Groninger zeetjalk  Nederland, van beroep civiel ingenieur: ‘Mijn motivatie om in het bestuur te gaan? Ik vind een schip begrijpelijke materie.’ Gaby zal zich bezig houden met PR en ondersteuning bieden bij het contract met de Terra Nova.

Mededelingen

Frits Veldmeijer prijst de Tjalkendag aan, die 29 maart in Franeker zal worden gehouden en waarvoor men zich nog kan opgeven. Het programma is op de site te vinden, maar hier op de vergadering ook in print beschikbaar.
Nicolien Schwippert vertelt over het jubileumcadeau dat de leden deze zomer krijgen: een banner met de gegevens van hun schip. Nicolien laat voorbeelden zien die we in de pauze nader kunnen bekijken en vertelt dat ze nog wel wat hulp kan gebruiken bij het redigeren van de teksten. Gegevens kunnen nog aangeleverd worden tot 15 maart. De banners zijn voorzien van een vierkante QR code die moet gaan verwijzen naar de site, maar dit werkt nog niet.
Nog meer moderniteit: het ligt in de bedoeling de Jaarstukken vanaf 2015 alleen nog digitaal te laten verschijnen om kosten te sparen. Daar is niet iedereen het mee eens en Rolf zegt toe dit op de komende zomervergadering nog aan de orde te stellen alvorens een definitief besluit hierover te nemen. Han Visser stelt voor om de pagina’s die hiermee worden bespaard toe te voegen aan de Bokkepoot, waarop Rolf antwoordt dat ons blad dit jaar al wordt uitgebreid wegens de grote hoeveelheid kopij.

Presentaties voor de reünie van 2016

ALV 8-3-2014Rotterdam mag het spits afbijten en dat wordt gedaan bij monde van Martine van Lier, die een wervend betoog houdt voor ’s werelds grootste museumhaven. Als thema wordt genoemd innovatie, niet alleen traditie: ‘Van vroeger naar nu. Behoud door gebruik.’ Er zal op termijn plaats voor historische schepen beschikbaar komen in de havens die niet meer commercieel worden gebruikt.
Rotterdam wil van de reünie van 2016 een groots evenement maken. Martine: ‘Waarom Rotterdam? De stad is gastvrij, dynamisch, inspirerend. Het is de grootste havenstad van Europa, goed bereikbaar ook voor staande masten. Om het Rotterdams te zeggen: geen woorden, maar varen.’
ALV 8-3-2014
Daarna volgt de presentatie van Vreeswijk door Johan Sloots en burgemeester Frans Bakhuis van Nieuwegein. Vreeswijk  is een echt waterdorp, strategisch gelegen aan de van oudsher belangrijke verbinding tussen Utrecht en de Lek.
De naam komt van Friezenwijk, het is ontstaan als een Friese nederzetting. De historische Koninginnensluis wordt momenteel gerestaureerd en zal in 2016 klaar zijn. De reünie kan gehouden worden rond de Museumwerf  en haar bezoekerscentrum. Johan voert aan: ‘De reünie is nog nooit eerder in Vreeswijk gehouden. De plaats ligt centraal, is goed bereikbaar en biedt plaats genoeg voor de schepen die toch dicht bij elkaar komen te liggen, mooi geconcentreerd dus.’
De vraag wie deze competitie gaat winnen, Rotterdam of Vreeswijk, blijft nog even onbeantwoord.

Driejarig Operationeel Plan

Daarover praat Rolf ons bij. Bij het ‘Behoud van schepen’ wil het bestuur niet zover gaan casco’s op te kopen om ze te redden van de sloop. Wel zal er steun geboden worden door middel van documentatie, publicatie en hulp bij het zoeken naar een nieuwe eigenaar.
Han Visser pleit ervoor de voormalige ‘strafhavens’ waar schepen naartoe werden gesleept te inventariseren, omdat die misschien als tijdelijke ligplaats te gebruiken zijn.
Het toekomstbeeld van het Register wordt ook toegelicht, al is de weg daar naartoe nog lang. Insteek is alle schepen als Varend Erfgoed aan te merken, met daaronder een aantal Varende Monumenten. Er komt een nieuwe schouw op basis van het Waarde Stellend Kader (WSK). Bezorgde leden vragen zich af of hun Varend Monument zijn status zal behouden in het nieuwe register. Rolf stelt dat dit zo is, al zijn in middels de eisen wel aangescherpt.

Nieuwe ontwikkelingen

Over het Scheepshistorisch Onderzoek valt te melden dat de projectgroep bezig is een stichting op te richten, waardoor het mogelijk wordt subsidies en fondsen te werven. De LVBHB zal financiële steun bieden bij de oprichting en denkt eraan om nieuwe leden een rondgang met experts over hun schip aan te bieden.
De werkgroep Exploitatie Terra Nova komt op stoom. Deze werkgroep draagt zorg voor de inrichting, bar, verhuur, vaartochten, etc. De Stichting Terra Nova zorgt voor behoud en reparatie van het schip.
In de Terra Nova zullen de komende tijd sessies worden gehouden ter bepaling van een toekomststrategie: waar wil de vereniging staan bij haar 50-jarig bestaan in 2024?
Jan Sepp stopt per 31 maart met het beheren van de website en zijn opvolger Klaus Spithost stelt zich voor. Hij is eigenaar van een luxe motor waarop hij in Leeuwarden woont. Jan, die overigens nog wel het BHS blijft doen, wordt bedankt voor zijn jarenlange inzet met een fles ‘Tres Hombres’ rum.

Stembureau

Na de pauze wordt er gestemd door middel van de uitgereikte stembriefjes. In een hoek van de zaal is een ‘stembureau’ ingericht. De briefjes worden afgeleverd bij Govert van Wesel en Eric Gerding die garant staan voor een eerlijke telling. Govert doet verslag: ‘Er zijn 120 stemmen uitgebracht, waarvan 4 ongeldig of blanco. De uitslag is 51 voor Rotterdam en 67 voor Vreeswijk.’ Deze uitslag met zo’n groot verschil verrast vele aanwezigen. Natuurlijk is men nieuwsgierig naar het aantal volmachten, maar daarop kan geen antwoord gegeven worden. De stembriefjes zijn gelijk, daaraan is het niet te zien. Uw reporter is natuurlijk ook benieuwd en na afloop van de vergadering komt zij er wel achter wat het verschil was in het aantal volmachten: Rotterdam had er twee meer dan Vreeswijk. Maar dat heeft in de uitslag dus geen rol gespeeld. Het lijkt erop dat de leden een duidelijke voorkeur hebben voor een kleinschalige reünie in Vreeswijk boven een grootschalig evenement in Rotterdam. In de rondvraag komt Martine met het verzoek of Rotterdam komende zomervergadering zich weer mag presenteren voor 2017. Dat mag, maar dan zal Hasselt waarschijnlijk ook meedingen.

Het nieuwe logo

ALV 8-3-2014Er valt op deze dag nog meer te kiezen. In de afgelopen tijd is er gewerkt aan een nieuw beeldmerk voor de vereniging. Fred laat diverse voorstellen zien die gemaakt zijn. Er is gekozen voor een ontwerp van Ton Persoon, die ook het oude logo tekende. Aan zijn ontwerp is nog heel wat gesleuteld, maar nu is het toch zover dat de vraag aan de leden gesteld kan worden: gaan we in zee met dit nieuwe logo of houden we ons bij het oude?
Het nieuwe ontwerp is afgedrukt op een vlag om een goed beeld te geven wat er straks aan de mast gaat wapperen.
Bart Vermeer vindt op de tekening het achterste schip, dat een tjalk moet voorstellen, niet herkenbaar . Han Visser pleit ervoor de achtergrond op de vlaggen een andere kleur te geven dan het zo besmettelijke wit.
Omdat bij de eerste stemming met handopsteken onduidelijk is wie de meerderheid heeft, wordt ook hier gebruik gemaakt van stembriefjes. Het stembureau slaat weer aan het tellen en de uitslag is… 87 ingeleverde briefjes, waarvan 4 ongeldig of blanco, 45 stemmen vóór en 38 stemmen tegen het nieuwe logo. Dus: we hebben een nieuw logo! Waarbij de opmerkingen van Bart en Han nog meegenomen zullen worden.

Begroting 2014

Van het contributiegeld kan de vereniging alle relevante zaken bekostigen, zoals ledenvergaderingen, Bokkepoot, werkgroepen, reünies, etc. Daarnaast is er een ruim vermogen opgebouwd voor extra dingen. Wat betreft de Terra Nova staat de vereniging garant voor 26.000 euro per jaar. De helft van dit bedrag wordt al uit de exploitatie binnengehaald en de verwachting is dat dit aandeel zal stijgen.
Frits Veldmeijer pleit ervoor dat leden hun informatie via internet binnenhalen. Hij is een derde van het werkgroepbudget van 1000 euro van de Noorder schippers kwijt aan het informeren van leden die niet digitaal bereikbaar zijn voor de Tjalkendag.

Uit de werkgroepen

Cor Winde heeft afscheid genomen als voorzitter van Havens & Ligplaatsen. Zijn opvolger is Roel Bosch. Rolf wil Cor bedanken, maar die blijkt al vertrokken. Gelukkig is Roel bereid de dankwoorden met een presentje erbij over te brengen aan Cor.
Als lid van verdienste wordt dit jaar weer iemand in het zonnetje gezet die zich al jaren verdienstelijk maakt binnen de vereniging. Tot zijn grote verbazing valt deze eer te beurt aan Jan Lock en hij krijgt het speldje overhandigd van Rolf. Jan is er stil van: ‘Maar daarvoor heb ik het niet gedaan hoor!’

Komende zomerreünies

Voor Den Helder hebben zich tot nu toe 134 schepen aangemeld, maar er kan nog meer bij; er is kadelengte genoeg. De Terra Nova krijgt een mooie plek toebedeeld. Het programma is al voor een groot deel ingevuld, zoals op de site te zien is. Bijzonder wordt het zaterdagavondprogramma ‘door, over en voor de leden’ dat al grotendeels is ingevuld.
In 2015 is Musselkanaal aan de beurt onder het thema: Historische schepen keren huiswaerts.’ De actuele stand van zaken wordt toegelicht met een plattegrond. Musselkanaal is sinds vorig jaar ook via de nieuwe vaarweg door Drenthe te bereiken. Anne Buursema, een van de initiators, wijst erop dat deze reünie goed te combineren is met Havendagen in Coevorden. We krijgen allemaal het goede advies om ruim de tijd te nemen en te genieten van de Groningse en Drentse kanalen met alle bijzonderheden op de route.
De rondvraag wordt zo kort mogelijk gehouden, want met zo’n overvolle agenda is het onvermijdelijk dat de vergadering langer uitloopt dan de planning was. Maar gelukkig voor de knorrende magen is het dan tijd voor de lunch. Er staan ruim voldoende heerlijke broodjes klaar in de foyer, waarbij iedereen nog even kan bijpraten. Om half drie is de congresruimte leeg en komen diverse leden elkaar weer tegen op de beurs.