ecdis_screen.maxIn de tweede helft van 2012 meldde het ministerie dat de AIS en ECDIS verplichting – voor onder meer grote pleziervaartuigen – in de maak was. Vanaf 2012 heeft het bestuur, samen met de Landelijke Woonschepen Organisatie (LWO) en in overleg met onder meer de Algemene Schippers Vereniging (ASV) bezwaar aangetekend bij het ministerie en de Nederlandse CCR commissaris. Met welk resultaat?

Waar kun je als vereniging invloed op uitoefenen?

Alle Europese en nationale binnenvaartvoorstellen voor regelgeving worden in het Overleg Techniek en Nautiek Binnenvaart (OTNB) besproken. Als vereniging zijn wij hierin direct vertegenwoordigd omdat het bestuur vindt dat onze belangen groot zijn en de FONV nog onvoldoende oplossing biedt. Tijdens het OTNB was de verplichting van AIS en ECDIS punt van discussie. De vertegenwoordiger van ons bestuur heeft vanzelfsprekend, beargumenteerd, bezwaar aangetekend.

Bij deze verzoeken wij u zich in te zetten voor:

  1. het buiten de AIS en ECDIS verplichting houden van de grotere pleziervaart
  2. het verlengen van de subsidieregeling AIS voor grote varende woonschepen als 1 niet lukt.
  3. het instellen van een ‘ECDIS – subsidie’ als 1 niet lukt
  4. Beperkt/eenvoudig (goedkoop) AIS voor grote pleziervaartuigen
  5. Het gebruik ervan opnemen in de reglementen i.p.v. in de Richtlijn 2006/87

Zie verder brief aan CCR-commissaris van 23-11-2012.

Wie neemt het besluit?

Een belangrijk aspect is dat Nederland niet alleen beslist. Nederland is één van de vijf lidstaten van de De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). De CCR dicteert de regelgeving voor de Rijn en het daarbij behorende RPR.

Wat was de hoogste inzet?

Onze vereniging heeft zich sterk gemaakt tegen de verplichting. Daarbij wilde de CCR deze regelgeving op zeer korte termijn implementeren. In de brief aan het ministerie schrijven we onder meer:

Een werkbare, veilige en enigszins betaalbare oplossing voor (plezier)vaartuigen zonder stuurhuis – waaronder een groot aantal zeilschepen – is nog niet gevonden.’

‘Het is onduidelijk of er nog aanvullende normen en type goedkeuringseisen worden gesteld aan de alternatieve ECDIS configuraties.’

Zie verder brief aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu van 28-10-2013.

Hebben we steekhoudende argumenten tegen AIS-ECDIS?

Ja, de financiële impact om een goedgekeurd ECDIS systeem te kopen (meer dan 1000 euro) en te onderhouden (onder meer onderhoudscontracten) is fors. En er zijn ook praktische bezwaren, bijvoorbeeld: hoe kan op een veilige en functionele wijze een ECDIS scherm op een achterdek (vaartuig zonder stuurhuis) functioneren?

Konden de Nederlandse belangenverenigingen de verplichting van AIS en ECDIS voorkomen?

Nee, alles draait tegenwoordig om het bijna niet te stuiten dogma: veiligheid. Dit dogma zorgt ervoor dat tijdens de discussie in het OTNB onze waardevolle argumenten deels van tafel werden geveegd. Bijkomend bemoeilijkend aspect was dat niet alle nationale belangenverenigingen op één lijn zaten.

Het compromis

Met onze steekhoudende argumenten

  • investeringskosten zijn te hoog,
  • de praktische bezwaren,
  • laat de verplichting geen onderdeel zijn van het Certificaat van Onderzoek, maar alleen opnemen in het RPR

is de Nederlandse ambtelijke delegatie gaan onderhandelen met de andere lidstaten.

Het resultaat: in plaats van een gecertificeerd ECDIS systeem mag ook een (veel goedkoper) vergelijkbaar elektronisch visualiseringssysteem gebruikt worden. En ook niet onbelangrijk: de verplichting wordt alleen opgenomen in het RPR.

Succesvol dus?

Ja, door het gezamenlijk optreden van nationale verenigingen zijn onze leden met een groot schip een groot investeringsbedrag en structurele onderhoudskosten bespaard gebleven.

Hoe kunnen we als vereniging onze leden verder helpen?

Er zijn een aantal mogelijkheden.

1 We kunnen onderzoeken welke visualiseringssystemen er op de markt zijn en aanbevelingen doen voor aanschaf; mogelijk is gezamenlijke inkoop dan ook een optie

2 We gaan na of het doenlijk is om zelf een applicatie te (laten) maken die eenvoudig op een PC/laptop en/of een tablet geïnstalleerd kan worden.

Moeten leden nu op korte termijn een ECDIS-systeem aanschaffen?

Dat hangt van de vaarplannen af. Degene die op de genoemde wateren wil varen is vanaf 1 dec. verplicht zo’n systeem aan boord te hebben.

We zullen voor het begin van het vaarseizoen (1 april) antwoord geven op de twee suggesties in bovenstaande paragraaf.

 

Fred van Beelen