Uiteindelijk heeft de lobby van de FONV bij het Ministerie van Financiën toch enig resultaat gehad. Door voldoende duidelijk te maken, dat onder andere de brandstoftanks van historische schepen zelden zijn voorzien van mangaten en daardoor niet afdoende kunnen worden gereinigd, heeft de staatssecretaris van financiën ingezien dat het niet mogelijk was om de concentratie van het herkenningsmiddel in de rode gasolie in die tanks op tijd onder de toegestane waarde te krijgen. Hij heeft de regelingen aangepast, waardoor schepen die vóór 1950 zijn gebouwd onder de voorwaarde van steeds verdere verdunning toch op rode gasolie mogen blijven varen. Dat is te vinden:
In de Staatscourant 2013 nr. 36216 30 december 2013 is een Regeling van de Staatssecretaris van Financiën van 30 december 2013, nr. DB 2013/599M opgenomen. De Uitvoeringsregeling accijns wordt als volgt gewijzigd: Na artikel 59 wordt daar een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 60

  • 1. In afwijking van artikel 91, tweede lid, van de wet mag vóór 1 januari 2013 gekochte en afgeleverde gasolie voorzien van bij ministeriële regeling voorgeschreven herkenningsmiddelen voorhanden zijn in:
    • a. brandstoftanks vanwaaruit de brandstof via een gesloten systeem wordt gebracht naar een noodstroomvoorziening voor de opwekking van elektriciteit;
    • b. brandstoftanks van historische vaartuigen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel g, van de Wet pleziervaartuigen.
  • 2. De gasolie voorzien van herkenningsmiddelen als bedoeld in artikel 13, tweede lid, mag voorhanden zijn in tanks als bedoeld in het eerste lid tot deze is verbruikt of wordt vervangen door gasolie die niet is voorzien van genoemde herkenningsmiddelen.
  • 3. Desgevraagd moeten aan de inspecteur alle noodzakelijke gegevens worden verstrekt om aan te tonen:
    • a. wanneer de gasolie voorzien van de herkenningsmiddelen, bedoeld in artikel 13, tweede lid, is gekocht en afgeleverd in de tanks;
    • b. wanneer en hoeveel vóór 1 januari 2013 in tanks aanwezige gasolie voorzien van de herkenningsmiddelen, bedoeld in artikel 13, tweede lid, is verbruikt.

TOELICHTING 
 In de URA wordt artikel 60 ingevoegd. Dit artikel bestond reeds tot 1 januari 2013 maar is met ingang van die datum vervallen omdat het overbodig was geworden door een gewijzigde redactie van artikel 91 van de Wet op de accijns in verband met het afschaffen van rode diesel, behalve als het van accijns vrijgestelde brandstof voor de commerciële scheepvaart betreft. In verband hiermee was voor het jaar 2013 een overgangsregeling opgenomen in de Wet uitwerking fiscale maatregelen begrotingsakkoord 2013. In de praktijk blijkt het echter niet altijd mogelijk te zijn de rode diesel voor het eind van 2013 te hebben verbruikt.
Het betreft dan rode diesel in brandstoftanks van onder meer ziekenhuizen en datacenters die vanuit deze brandstoftanks via een gesloten systeem wordt gebracht naar een noodstroomvoorziening voor de opwekking van elektriciteit alsmede brandstof in tanks van historische schepen die weinig varen. Daarom wordt voor deze specifieke gevallen in het nieuwe artikel 60 van de URA ontheffing gegeven van de verbodsbepaling van artikel 91, tweede lid, van de Wet op de accijns. Op verzoek van de inspecteur moet worden aangetoond wanneer de rode diesel is gekocht en afgeleverd alsmede wanneer en hoeveel vóór 1 januari 2013 in tanks aanwezige rode diesel is verbruikt.
En als je dan kijkt om welke schepen het dan gaat, kom je uit bij de:
Wet van 29 november 1996, houdende regels met betrekking tot de veiligheid van pleziervaartuigen (Wet pleziervaartuigen)
Artikel 2

  • 1.Deze wet is niet van toepassing op:
    • g. historische vaartuigen die voor 1950 zijn gebouwd, alsmede individuele replica’s van zulke vaartuigen, indien zij hoofdzakelijk met de oorspronkelijke materialen zijn gebouwd en als zodanig door de fabrikant zijn aangemerkt;

Oftewel NIET meer alleen bij de Varende Monumenten van het Nationaal Register met een blauwe pas, maar bij ALLE schepen van vóór 1950. 

Je hoeft voor het nieuwe vaarseizoen geen halsbrekende toeren uit te halen om je brandstoftanks schoon te maken, als je met een oud schip vaart. Goed administreren wanneer je de laatste rode diesel hebt gebunkerd. En dan voortaan gewoon blanke gasolie kopen en vooral de bonnen blijven bewaren.
Simon J. de Waard